انرژی

ساخت و بومی‌سازی مغز متفکر نیروگاه‌های آبی

محققان دانشگاه صنعتی شریف با توجه به شرایط رودهای کشور موفق به طراحی و ساخت "گاورنر"هایی به عنوان مغز متفکر و کنترل‌کننده نیروگاه‌های آبی شدند که به گفته آنها ارزش افزوده بالا و ارتقای ایمنی نیروگاه از جمله مزایای این تجهیزات است.

محمد دورعلی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسنا، گاورنر نیروگاه را قلب و حساس‌ترین سامانه کنترلی نیروگاه‌ها توصیف کرد و گفت: این تجهیزات در گذشته به صورت کامل از کشورهای اروپایی و آمریکایی به کشور وارد می‌شد و در مطالعاتی که در دانشگاه صنعتی شریف اجرایی کردیم موفق به ساخت و طراحی گاورنرهای نیروگاه‌های آبی شدیم.

وی اظهار کرد: گاورنرهای جدید نسل هیدروالکتریک هستند که شامل یک سامانه هیدرولیک “سرو” دقیق بوده و یک یا چند تابلوی کنترل شامل “پی‌ال‌سی”، “کارت‌های ورودی و خروجی” و”کارت‌های خاص برای سنجش سرعت و توان” هستند.

دورعلی ادامه داد: بر این اساس ما مطالعاتمان را از سال‌های گذشته با بازدیدهایی که از کشورهای صاحب این فناوری داشتیم، در این زمینه آغاز کردیم و در گام نخست پایلوت کوچکی را در دانشگاه اجرایی کردیم و بعد از اثبات کارایی، صنعت برق از این طرح استقبال کرد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این سامانه تاکنون در ۳ نیروگاه بزرگ آبی کشور اجرایی شده است، ادامه داد: در فاز اول گاورنرهای طراحی شده در نیروگاه ۱۰ مگاواتی “آزاد” نصب شد و پس از ۴ سال بهره برداری از آن از این سامانه در نیروگاه آبی ۲۱۰ مگاواتی “داریان” استفاده شد.

به گفته وی، سه دستگاه این تجهیز نیز برای نیروگاه ۱۵۵ مگاواتی “سردشت” نصب و راه‌اندازی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، ارزش افزوده بالا و بالا بودن ایمنی و نفوذ ناپذیری را از مزایای گاورنرهای طراحی شده نام برد و یادآور شد: این تجهیزات کنترل کننده رفتار نیروگاه‌ها و چون “دور” و “بار” هستند و مغز نیروگاه را بر عهده دارند.

دورعلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این فناوری در کشور بومی‌سازی شده و در افق آینده نوسازی گاورنرهای قدیمی کشور و طراحی و ساخت گاورنرهای نیروگاه‌های جدید در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های آبی با توجه به دبی و ارتفاع رودخانه‌ها دارای مشخصات خاص خود هستند، اظهار کرد: از این رو این تجهیزات بر اساس مشخصات رودها و شرایط کشور طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا