امور زیربناییراه و ساختمان

مذاکرات با مقامات ترکیه برای رسیدگی به وضعیت رانندگان زندانی در این کشور/توافق برای تهاتر بدهی های هما با فرودگاه ترکیه

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافقات انجام شده با هیات ترکیه در حوزه حمل و نقل گفت:‌ یکی از موضوعات مورد مذاکره با مقامات ترکیه رسیدگی به وضعیت رانندگان ترانزیتی زندانی در این کشور بود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، شهرام آدم‌نژاد در جمع خبرنگاران در حاشیه هشتمین اجلاس حمل و نقلی ایران و ترکیه با بیان اینکه دو کشور در بحث حمل و نقل از شرکای قدیمی هم هستند، گفت: ارتباطی حمل و نقلی و زیرساختی متعددی بین ایران و ترکیه وجود دارد و خوشبختانه پس از هفت سال توانستیم هشتمین اجلاس بین دو کشور در بحث حمل و نقل را برگزار کنیم.

وی با اشاره به توافقاتی که در زمینه حمل و نقل بین دو کشور انجام شد، اظهار داشت: هر دو طرف با نگاه مثبت موضوعات مرتبط با حمل و نقل را مطرح کردند که ایجاد حمل و نقل ترکیبی،امکان بارگیری ایران از بنادر ترکیه، ایجاد خط ریلی ترانزیتی جدید در مرز بازرگان، راه‌اندازی خط ریلی مسافری تهران – آنکارا و شبانه‌روزی شدن مرز دو کشور از جمله مهمترین این تفاهمات و توافقات بین دو کشور بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به توافقات انجام شده در حوزه هوانوردی و هوایی اظهار داشت: قرار بر این شد محدودیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد با همکاری ترک‌ها برداشته شود که یکی از این محدودیت‌ها مشکلات درباره حضور دفاتر شرکت‌های ایرانی در فرودگاه‌های ترکیه بود. با تفاهماتی که انجام شده قرار است این محدودیت برای شرکت‌های هوایی ایرانی در ترکیه به زودی برطرف شود.

وی درباره مشکلی که برای ایرلاین‌های داخلی در فرودگاه‌های ترکیه بابت بدهی‌های این شرکت‌ها به یکدیگر ایجاد شده است، گفت: هر دو طرف به یکدیگر بدهی‌هایی دارند که ابهاماتی در این زمینه به وجود آمده است .هم طرف ایرانی در بخش هوانوردی به ترکیه بدهکار است و هم ترکیه به ایران در این حوزه بدهی دارد. در این میان موضوع مهم در بحث بدهی‌های دو طرف محدودیت های نقل و انتقالات پولی است که این مشکلات را ایجاد کرده است.

آدم‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه میزان بدهی‌های ایران‌ایر به فرودگاه ترکیه چقدر است، گفت: بدهی هما از رقم طلب‌هایش از فرودگاه و ایرلاین‌های ترکیه بیشتر است. قرار بر این شده است که با یک روشی تهاتر بدهی بین دو کشور مدیریت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافقات درباره ارائه سوخت به ایرلاین‌های ایرانی در فرودگاه‌های ترکیه گفت: قرار بر این شده است که ترک‌ها نظرات  خود در این باره و نتیجه مذاکراتی را که بر سر آن به توافق رسیده‌اند به ما اعلام کنند.

آدم‌نژاد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه تعداد رانندگان ترانزیت که در ترکیه زندانی هستند چه تعداد است و آیا مذاکراتی برای رسیدگی به وضعیت این زندانیان شده است،‌گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از رانندگان ایرانی زندانی در ترکیه ندارم اما مذاکراتی هم در این باره انجام شد تا ساختار موجود در این حوزه را بیشتر کنترل کنیم. موضوع مهم در این باره پیوستن ایران به توافق‌نامه اروپایی حمل و نقل کالا (آی دی آر) است که این موضوع را هم دنبال می کینم.

وی درباره اختلاف قیمت سوخت در ایران و ترکیه که زمینه قاچاق سوخت را فراهم می آورد اظهار داشت: با توجه به اختلاف قیمتی که در قیمت سوخت بین دو کشور وجود دارد وجود دارد، بحث پلمپ سوخت کامیون ها و خودروها را  در حال اجرا داریم  اما ناوگان ترکیه تمایل دارند  که پلمپ سوخت برداشته شود و بتوانند با سوخت‌گیری در ایران مابه‌التفاوت آن را بپردازند.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا