بورسبورس اوراق

سود دو هزار میلیارد تومانی دلالان از فروش شکر/ عاقبت خروج شکر از بورس کالا

با توجه به گرانی شکر و التهاب بازار آن، علت این امر را باید در خروج این محصول از بورس کالا که در آن قیمت‌گذاری به صورت شفاف انجام می‌شد، جستجوکرد، نتیجه این خروج نیز سود نزدیک به دو هزار میلیارد تومانی دلالان از بازار شکر دانست.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امروزه محصولاتی که عرضه و تقاضای آن به صورت شفاف در بورس کالا انجام می‌شود، بازار آن کالا بسیار با ثبات بوده و از التهاب در آن خبری نیست، اتفاقی که عکس آن برای شکر اتفاق افتاده و بازار این کالا به ورطه گرانی و افزایش دلالی افتاده است.

همچنین بخوانید

سال گذشته بود که افزایش نارضایتی‌ها نسبت به قیمت گذاری شکر در بورس کالا به خروج این ماده است بازار سرمایه انجامید. همین امر سبب شد تا شفافیت قیمت‌گذاری شکر که در بورس کالا می‌توانست شرایط بهتری داشته باشد، از آن زمان تا کنون بیش از پیش خدشه‌دار شود.

حال شنیده ها حاکی از آن است که رونق دلالی در این ماده منجر به تقویت بازار غیر رسمی و شتاب گرفتن رشد قیمت شکر شده است. در حالی که براساس آمارها از اوایل اسفند ماه سال گذشته تاکنون حدود دو هزار میلیارد تومان سود غیرقانونی به جیب دلالان بازار شکر رفته، کارشناسان معتقدند اعمال قیمت مصوب و دستوری و بها دادن به بازار غیررسمی اصلی ترین عامل ایجاد التهاب در بازار شکر است.

براساس آمار منتشر شده، از اوایل اسفند ماه سال گذشته تاکنون روند افزایشی قیمت شکر در بازار آغاز شد و اگر مابه التفاوت نرخ مصوب چهار هزار تومانی قیمت شکر با آن چیزی که در بازار فروخته می‌شود را محاسبه کنیم، از اوایل اسفند ۱۳۹۷ تا دیروز (۸ اردیبهشت ماه) بیش از ۱۹۶۶ میلیارد تومان سود غیرقانونی به جیب دلالان رفته است که این عدد مابه‌التفاوت قیمت شکر در بازار مصرف با نرخ مصوبی است که ستاد تنظیم بازار برای این کالا در نظر گرفته است.

این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که انجام معاملات شکر در بورس کالا به صورت شفاف و به دور از قیمت‌های مصوب و دستوری، بهترین راهکار برای تنظیم بازار این محصول است و عرضه در این بازار مانع از سرازیر شدن این رانت‌های عظیم به جیب عده ای دلال و سودجو خواهد شد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - رامین بیات

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا