بورسبورس اوراق

تازه وارد رکورد شکست/ پرتفوی سهامداران پذیرای یک هلدینگ فلزی – معدنی

اولین عرضه اولیه سال ۹۸ که در روزهای گذشته به نام نماد معاملاتی «تاصیکو» رقم خورده بود، امروز اجرایی شد و طی آن دو میلیارد سهم از سهام شرکت سرمایه گذاری صدر تامین وارد گردونه معاملات بورس تهران شد.

 اولین عرضه اولیه سال ۱۳۹۸ امروز با ورود شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به سبد سهام سرمایه گذاران با موفقیت انجام شد. این عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت یاد شده که در تابلوی معاملات بورس تهران با نماد تاسیکو شناخته می شود در اختیار معامله گران قرار گرفت. عرضه این میزان سهام که معادل دو میلیارد سهم از سهام شرکت سرمایه گذاری صدر تامین بود مبلغی بالغ بر ۴۴۰ میلیارد تومان از دارایی سهامداران را به خود اختصاص داد.

در اطلاعیه این عرضه اگر چه مقدار پیش بینی شده سهام اختصاص یافته برای هر کد هفت هزار سهم اعلام شده بود با این حال شکست رکورد کدهای حقیقی شرکت کننده و افزایش آن به میزان ۴۰۸ هزار و ۵۰۰ کد موجب شد تا هر فرد نتواند بیش از چهار هزار و ۸۹۶ سهم از سهام این شرکت را مالک شود. این استقبال بی سابقه که به واسطه ذهنیت خوب سهامداران امری دور از ذهن نبود اگرچه به عنوان اولین عرضه اولیه سال جاری جذابیت خاصی را یدک می‌کشید با این حال تنها محدود به خوشبینی عمومی موجود در میان معامله گران نبود و از لحاظ بینادی نیز حرف‌هایی برای گفتن داشت.

با نگاهی به ترکیب دارایی‌های شرکت می توان دریافت که این سرمایه گذاری ۵۴ درصد از پورت های خود را به استخراج کانه های فلزی اختصاص داده است همچنین ۳۶ درصد از کل دارایی های شرکت را شرکت‌های حاضر در صنعت فلزات اساسی تشکیل می دهند. بنابراین می توان این طور نتیجه گرفت که این شرکت یک هلدینگ فلزی معدنی است.

با نگاهی به سود پیش بینی شده ۳۰ الی ۴۰ تومانی و قیمتی که این سهم در بازار با نزدیک شدن می توان اینگونه در یافت که اگر چه P/E این نماد در حال حاضر پایین نیست با این حال قیمت بازاری آن نسبت به خالص ارزش دارایی آن نسبت به بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذاری که هم اکنون در بازار معامله می‌شوند، پایین است.

در حالی که هم اکنون بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در بازار سهام در P/NAV در حدود ۷.۵ معامله می‌شوند، قیمت بازاری «تاصیکو» نسبت به خالص ارزش دارایی آن در حدود شش است.

از کل دارایی‌های این شرکت به طور تقریبی ۷۵ در سهام شرکت‌های بورسی و بقیه در شرکت‌های فرابورسی سرمایه گذاری شده است. به جز شرکت‌های موجود در جدول «تاصیکو» سهام مدیریتی صنایع خاک چینی ایران، کاشی الوند، فرآورده نسوز ایران، کاشی سعدی، لعاب ایران، پشم شیشه ایران و معدنی املاح ایران را نیز دارد.

جزئیاتی از این دست سبب شده تا بتوان رشد مناسبی را در روزهای آتی از سهام شرکت سرمایه گذاری صدر تامین انتظار داشت. این نماد که به سنت عرضه اولیه‌های پیشین شانس خوبی را برای افزایش قیمت در روزهای پیش رو دارد اگرچه نقدینگی نسبتا زیادی را به خود جذب کرده با این حال در حالی پا به گردونه معاملات بازار سهام گذاشته است که خوشبینی شکل گرفته در مورد آینده بازار سهام، سیل خروشانی از نقدینگی را به این بازار آورده است. از این رو انتظار نمی‌رود که بازار سهام به واسطه افزایش تقاضا در این نماد روزهای آینده را با افت سپری کند؛ عاملی که نه تنها تاثیری مثبت بر کلیت معاملات در روزهای آتی خواهد داشت بلکه می‌تواند نقشی مکمل در جهت رشد قیمت «تاصیکو» در روزهای پیش رو ایفا کند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا