بانک و بیمهطلا و ارز

پیش‌بینی اوضاع دلار در ماه‌های آینده

یک اقتصاددان معتقد است که نوسانات قبلی دلار دیگر تکرار نخواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، محمود باغجری، استاد دانشگاه شهید بهشتی ضمن ارزیابی شرایط مختلف مؤثر بر تعیین قیمت ارز، اظهار کرد: با توجه به اقدامات بانک مرکزی در ایجاد بازار متشکل ارزی، اگر شرایط سیاسی فعلی در مناسبات بین ایران و آمریکا به وجود نمی‌آمد قیمت دلار قطعاً کاهشی می‌شد و نرخی بسیار کمتر از نرخ فعلی داشت. با این حال و حتی با به وجود آمدن مسائل سیاسی اخیر بعید است قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه کند.

این اقتصاددان وقوع جهش ارزی مشابه آنچه در سال گذشته رخ داد را بسیار بعید توصیف کرد و گفت: واقعیت این است که ایران آن‌قدرها هم در برابر مسائل ارزی دست بسته نیست. با اقداماتی که بانک مرکزی در حال انجام آن است و همچنین بخشنامه‌ای که اخیراً برای اختصاص ارز صادرکنندگان به واردکنندگان تصویب کرده، بعید است بازار ارز نوسان چندانی را تجربه کند.

با فروش نفت به چین هم می‌توان بازار ارز را کنترل کرد

او به مساله صادرات نفت و تأثیر آن بر بازار ارز هم اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر چین بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران را می‌خرد و از سوی دیگر هند هم تا ۳۰۰ هزار بشکه از ایران نفت وارد می‌کند. همه اینها غیر از آن چیزی است که ایران به جاهای دیگر صادر می‌کند. در این مناسبات حتی اگر ایران تنها بازار چین را هم داشته باشد و روزانه بتواند تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند، باز هم می‌تواند اوضاع بازار ارز را به راحتی کنترل کند.

این استاد دانشگاه در بررسی اتفاقات ارزی سال گذشته در بازار آزاد به مساله “هجوم سرمایه‌گذاری” اشاره کرد و گفت: آنچه در سال گذشته بازار ارز را ملتهب کرد، هجوم مردم عادی برای خرید دلار به بازار بود که بعد از آن سقوط قیمتی که اتفاق افتاد، مردم عادی متوجه شدند که نباید در بازارهای پرریسک سرمایه‌گذاری کنند. این عدم حضور و تقاضای مردم برای خرید دلار در بازار ارز مسأله‌ای است که بسیار می‌تواند در کنترل بازار مؤثر باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا