امور زیربناییراه و ساختمان

آخرین جزییات آتش‌سوزی تونل سیاه بیشه/ ۷ مصدوم و ۳ کشته/ اعلام اسامی برخی مصدومان+فیلم و عکس

به دنبال ریزش تونل در آزادراه تهران-شمال تاکنون ۳ نفر بعد از اقدامات اولیه به مرکز درمانی انتقال یافتند، از ۸ نفر محبوس در تونل ۳ نفر با سوختگی ۷۵- ۸۰ و ۱۰۰ درصد توسط بالگرد اورژانس کرج به بیمارستان مدنی منتقل شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، مجتبی خالدی (سخنگوی سازمان اورژانس کشور) درباره جزئیات ریزش تونل در آزادراه تهران-شمال گفت: این حادثه حدود ساعت ۸:۵۸ دقیقه امروز (سه‌شنبه) در حوالی سیاه بیشه، قبل از پل زنگوله، تونل البرز در آزادراه تهران-شمال رخ داد.

وی افزود: با اعلام حادثه به اورژانس ١١۵ بلافاصله نیروهای اورژانس و بالگرد به محل اعزام شدند و به بیمارستان‌های منطقه آماده‌باش اعلام شد.

خالدی گفت: در این حادثه تا این لحظه ۲ نفر در محل درمان شدند و ۸ نفر نیز در تونل محبوس شدند.

مصدومیت ۳ نفر با سوختگی ۷۵ تا ۱۰۰ درصد در حادثه ریزش تونل

۵ نفر همچنان زیر آوار محبوسند

مجتبی خالدی به ایلنا گفت: تا این لحظه ۳ نفر بعد از اقدامات اولیه به مرکز درمانی انتقال یافتند، از ۸ نفر محبوس در تونل ۳ نفر با سوختگی ۷۵- ۸۰ و ۱۰۰ درصد توسط بالگرد اورژانس کرج به بیمارستان مدنی منتقل شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: همچنان ۵ نفر زیر آوار محبوس هستند.

فنس‌ها روی کارگران افتاده

عامل آتش‌سوزی، محبوس شدن گاز متان یا انفجار کپسول کارگران است

خیرالله خادمی (مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل) درباره جزئیات حادثه تونل البرز در آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: هیچ ریزشی اتفاق نیفتاده است علت این سانحه آتش‌سوزی و انفجار پس از آتش سوزی بوده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ۳ نفر از کارگران را خارج کرده‌اند، به ایلنا گفت: ۵ نفر از کارگران هنوز در تونل محبوس هستند و عملیات امداد برای نجات این افراد ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه این سانحه هیچ تلفاتی نداشته است، ادامه داد: افراد دچار سوختگی شده‌اند و بلافاصله به بیمارستان منتقل شده‌اند. گویا پس از آتش سوزی فنس‌های موجود روی کارگران افتاده است اما تلفات جانی رخ نداده است.

خادمی با بیان اینکه علت سانحه در حال بررسی است، گفت: احتمالا عامل آتش‌سوزی، محبوس شدن گاز متان در تونل یا انفجار کپسول کارگران بوده است. 

فوت سه کارگر تونل البرز تایید شد

یکی از کارکنان آزادراه تهران- شمال در گفتگو با ایلنا، از فوت سه نفر از کارگران در پی آتش‌سوزی در تونل البرز خبر داد.

وی با بیان اینکه علت وقوع این سانحه در دست بررسی است، گفت: هم‌اکنون رییس بنیاد مستضعفان که پیمانکار این پروژه محسوب می‌شود،‌ عازم محل سانحه شده است.

وی درباره جزییات این سانحه اظهار داشت: هیچ ریزش و انفجاری رخ نداده است بلکه به دلیل مبحوس شدن گاز متان آتش‌سوزی در تونل اتفاق افتاد که متاسفانه در این آتش‌سوزی سه نفر از کارگران جان خود را از دست دادند.  

حادثه در قطعه ۲ بزرگراه تهران- شمال اتفاق افتاده

مدیرعامل یکی از شرکت‌های پیمانکاری آزادراه تهران- شمال به ایلنا گفت: حادثه در قطعه ۲ بزرگراه تهران- شمال اتفاق افتاده و کارگران حادثه‌دیده زیرمجموعه یکی از شرکت‌های تونل‌سازی بوده‌اند.

احداث آزادراه تهران – شمال، به چندین شرکت پیمانکاری واگذار شده است.

از ۱۱ کارگر محبوس شده در تونل ۸ نفر کشته و زخمی شدند

جزییات علت آتش‌سوزی

خیرالله خادمی درباره آخرین جزییات سانحه آتش‌سوزی تونل البرز در آزادراه تهران- شمال به ایلنا گفت: ۱۱ کارگر در تونل محبوس بودند که متاسفانه سه نفر از کارگران در این سانحه فوت شدند و سطح و شدت جراحات ۵ کارگر دیگر هم بسیار زیاد است اما به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وی ادامه داد: این سانحه کیلومتر ۴.۵ تونل البرز اتفاق افتاده است و کارگران شرکت تالون در حال انجام عملیات لاینیگ تونل بودند که این آتش‌سوزی رخ داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علت این سانحه یا افنجار کپسول کارگران بوده یا اینکه آتش‌سوزی می‌تواند حاصل از انفجار گاز متان مبحوس شده در تونل باشد.

وی تاکید کرد: آتش‌سوزی در طول تونل سرایت نکرده است و تنها کارگرانی که در ان محدوده در حال کار بودند دچار آسیب شدند.     

درخواستی مبنی بر نیاز به سگ‌های زنده‌یاب گزارش نشده

مرتضی سلیمی (رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر) درباره آخرین جزئیات ریزش تونل آزادراه تهران – شمال بین کندوان – پل زنگوله به ایلنا گفت: در این حادثه ١١ نفر گرفتار شدند که ٨ نفر مصدوم شده و ٣ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

وی با اعلام فوت ٣ نفر در این حادثه گفت: تاکنون درخواستی مبنی بر نیاز به سگ‌های زنده‌یاب گزارش نشده است.

انتقال سه نفر از مصدومان به بیمارستان مدنی

روابط عمومی اورژانس بیمارستان شهید مدنی البرز به ایلنا گفت: سه نفر از مصدومان حادثه تونل سیاه بیشه در اورژانس این بیمارستان بستری هستند. از صبح همین سه نفر به بیمارستان مدنی البرز منتقل شده‌اند.

وی افزود: وضعیت این مصدومان تحت کنترل پزشکان بیمارستان قرار دارد.

گفته می‌شود که ۳ نفر از کارگران حادثه‌دیده در انفجار تونل البرز که عملیات پیمانکاری آنها توسط شرکت تالون انجام می‌شود، به بیمارستان طالقانی چالوس منتقل شده‌اند.

فوت ۲ نفر از محبوسان زیر آورار

مجتبی خالدی (سخنگوی اورژانس کشور) با اشاره به ریزش تونل در آزادراه تهران شمال به ایلنا گفت: متاسفانه ۲ نفری که در زیر آوار گرفتار شده بودند، نیز جان باختند.

وی ادامه داد: در مجموع بر اثر این حادثه تعداد جان‌باختگان به ۳ نفر رسید.

کارگرانی که در محل حادثه حضور دارند، می‌گویند که ۵ نفر از همکارانشان دچار سوختگی شدید و  2 نفر دچار سوختگی سطحی شده‌اند. اجساد سه کارگر فوت شده هم‌اکنون در محل کارگاه است.

اعلام آمادگی بیمارستان‌های رازی و طالقانی برای پذیرش مصدومان

نورآبادی (روابط عمومی سازمان اورژانس) نیز اعلام کرد که ۳ نفر از مصدومان به درمانگاه ندا و ۵ نفر دیگر توسط بالگرد به بیمارستان مدنی کرج منقل شده‌اند.

وی همچنین از آمادگی دانشگاه البرز و آمل و بیمارستان‌های رازی و طالقانی برای پذیرش مصدومان خبر داد. هم‌اکنون ۵ آمبولانس در محل سانحه حضور دارند.

اسامی سه نفر از مصدومان این حادثه نیز به شرح زیر اعلام شد: جعفر پورشیری، سعید سهرابی و سیدمحسن میرزاده. 

این مصدومان به بیمارستان طالقانی شهرستان چالوس منتقل شده‌اند. و حال آنها مساعد گزارش شده است. کارگران می‌کویند که یک نفر از همکاران مصدوم‌شان دچار موج گرفتگی شده است.

در بررسی‌های اولیه محل انفجار خطرناک تشخیص داده نشد

حسین شاپور (مسئول دفتر مدیرعامل شرکت تالون، پیمانکار آزادراه تهران-شمال) جزییات حادثه صبح امروز در تونل البرز در محدود سیاه‌بیشه، قبل از پل زنگوله را تشریح کرد.

وی گفت: تونلی که حادثه در آن رخ داد، ۶۴۰۰ متر طول دارد. این حادثه در دهانه شمالی این تونل (بعد از خروجی کندوان و گذار از پیچ‌ها، قبل از سد سیاه‌بیشه)، در عمق تقریبا ۱۹۰۰ متری آن و در زمان کار کارگران رخ داده است. از قبل ریزشی در آن قسمت بوده و در زمان فعالیت کارگران، نشتی گاز متان موجب انفجار و ریزش می‌شود. البته ابعاد حادثه تا دهانه جنوبی تونل که زیر نظر شرکت پیمانکاری جنرال بود، کشیده شده بود.  

وی ادامه داد: البته کپسولی که در آنجا بود، قبلا از سوی کارشناسان بخش فنی، بازرسی شده و مشکلی نشان نداده بود. با این حال، در چنین عمق زیادی، وقتی لایه‌های رسوبی جابجا می‌شوند و در زمین شکاف به وجود می‌آید در آن نقطه گاز متان ایجاد می‌شود. البته این یک امر طبیعی است. گفتنی است متان، گازی بی‌بو و تشخیص آن سخت است.

شاپور پیرامون مصدومان و کشته‌شدگان احتمالی این حادثه توضیح داد: کلا ۸ نفر در زمان وقوع انفجار در آن قسمت از تونل بوده‌اند که از این میان، ۳ نفری در لحظه آخر بیرون آورده شدند، پیش‌تر جان خود را از دست داده بودند. ۲ نفر دیگر از طرف دهانه جنوبی تونل که زیر نظر شرکت پیمانکاری جنرال (از پیمانکاران اقماری تالون) بود و سوختگی داشتند، خارج شدند. ۳ نفر دیگر که سوختگی شدید داشتند در ابتدای بیرون آورده شدن از تونل،  به بیمارستان اعزام شدند و تحت مراقبت می‌باشند.

وی اظهار داشت: این افراد زیر نظر مستقیم شرکت ما نبودند بلکه برای یک پیمانکار دیگر طرف قرارداد با ما به نام شرکت جنرال کار می‌کردند. در واقع، جنرال پیمانکار اقماری ما است.

شاپور افزود: گاز متان تنها با دستگاه قابل تشخیص است اما کارشناسان فنی ما آنجا را در بررسی‌های قبلی‌شان خطرناک تشخیص نداده بودند.

مسئول دفتر مدیرعامل شرکت تالون در پایان، توضیح داد: تونلی که انفجار در آن رخ داد، بزرگترین تونل این پروژه است. این تونل و کارگاه آن بسیار بزرگ و مجهز هستند. حدود ۴۰۰ نفر در آنجا مشغول به فعالیت هستند و قراردادهای معمولا شش ماه به بالا دارند. در آنجا امکاناتی نظیر بهداری با پزشک و آمبولانس هم وجود دارد.

31

32

33

34

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا