صنعت، معدن، تجارت

حضور فیزیکی صادرکنندگان شرط موفقیت در بازار عراق

 

مدیر کل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت شرط کب سهم بشتر از بازار عراق را حضور فیزیکی صادرکنندگان و حذف واسطه ها دانست .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود کمالی اردکانی مدیر کل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت : بازار عراق در پی تغییرات ساختاری در حال وضع قوانین جدید است که این تغییرات ناشی از تحولات اقتصادی و و سیاستگذاری رونق تولید و خودکفایی در عراق است.

همچنین بخوانید

وی افزود: در حال حاضر برخی از کالاها همچون سیمان برای حمایت ازتولید داخلی در عراق با ممنوعیت واردات روبه‌رو هستند و با گسترش این سیاست این امکان برای صادرکنندگان وجود دارد که سهم خود را از این بازار از دست بدهند.

کمالی گفت : به تولیدکنندگان توصیه می‌شود به منظور بهره مندی از بازارهای عراق باید حضور دائم و فیزیکی داشته باشد و سرمایه گذاری را به صورت مستقیم انجام دهند و در محل کسب خود به انتظار مشتری عراقی نباشند.

وی در خصوص بسته های حمایتی صادراتی فراهم شده برای تولیدکنندگان گفت: نهادهای مختلفی در کشور زمینه های تعاملات تولید کنندگان را با مشتریان عراقی فراهم می آورند که می‌توان به رایزن بازرگانی ایران و عراق، اتاق مشترک ایران و عراق و سازمان توسعه تجارت اشاره کرد.

کمالی اردکانی روند صادرات کالاهای ایرانی به عراق را در سال ۹۷ بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در ۱۲ ماهه سال ۹۷ در حدود ۹ میلیارد دلار صادرات عراق صورت گرفته که حاکی از رشد ۳۷ درصدی در مقایسه با سنوات گذشته داشته است.

وی عمده صادرات ایران به عراق را در حوزه مصالح ساختمانی مواد غذایی دانست و افزود: با توجه به پتانسیل فوق‌العاده صادراتی ایران در حوزه چرم، کفش، پوشاک، نساجی، برق و تجهیزات پزشکی نیز میتوان فعالیت‌های خوبی داشت.

وی برگزاری نمایشگاههای دائمی کالاها و تولیدات ایرانی در بازار عراق توسط سازمان توسعه تجارت را یکی از اقدامات حمایت کننده از بخش تولید دانست.

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت در خصوص ارجحیت بازار داخلی و خارجی برای تولیدکنندگان گفت: در دنیای تجارت باید نگاه بین‌المللی وجود داشته باشد هر تولیدکننده‌ای به منظور کسب بازار جهانی مبادرت به تولید می نماید. کسب بازار خارجی بسیار مشکل است و وقتی گوی رقابت را از سایر حریفان ربوده می شود و نفوذ در بازار جهانی صورت می‌گیرد سیاست توقف تولید به منظور حمایت از بازار داخلی بسیار اشتباه است.

وی در پایان افزود: باید برای جلوگیری از لطمات به صادرکنندگان باید قوانین صادراتی تغییر کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا