خودروصنعت، معدن، تجارت

ممنوعیت ادامه دار ‌‎واردات خودرو در سال۹۸

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات تاکید کرد: به هیچ عنوان واردات خودرو در سال ٩٨ در دستور کار قرار ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید مهدی نیازی با بیان این که آزادسازی خودروهای دپو شده طبق مصوبه هیات وزیران در حال انجام است، اظهار کرد: تا الان هیچ مصوبه جدیدی به ما ابلاغ نشده است.

‌‎مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات درباره پروسه آزادسازی این خودروها از گمرک توضیح داد: خودروهایی که در گمرک دارای قبض انبار هستند دو گروه‌اند یا ثبت سفارش بانکی داشته و یا ثبت سفارش بدون انتقال ارز داشته اند؛ آن‌هایی که بدون انتقال ارز هستند باید قبض انبار ۰۵/۱۶ به قبل داشته باشند تا خودروهایشان با ثبت سفارش جدید ترخیص شود و آن‌هایی که ثبت سفارش بانکی داشته‌اند، اگر تا تاریخ ۱۰/۱۶ قبض انبار داشته باشند، ثبت سفارش آنها تمدید و خودرو آنها ترخیص می‌شود که البته این فرایند شامل چند مرحله است.

‌‎نیازی اضافه کرد: بعد از درخواست متقاضی، دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ضوابط فنی خودروها را بررسی می‌کند، اگر متقاضی غیر نمایندگی باشد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آن را چک می‌کند و بعد از این دو مرحله، ثبت سفارش تایید شده وارد پروسه بانکی برای اظهار منشا، پرداخت مابه التفاوت تا سقف سنا (برای ثبت سفارش های بانکی) و سایر مراحل مرتبط با بانک می‌شود.

‌‎نیازی ادامه داد: در مرحله بعد متقاضی با اظهار به گمرک مراحل تشریفات گمرکی را طی می کند و در مرحله آخر قبل از ترخیص تاییدیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای بررسی قرارداد واردکننده با خریدار انجام در صورت تایید سازمان مذکور، خودرو از گمرک ترخیص می شود.

‌‎به گفته نیازی، بیش از ۵ هزار خودرو تا کنون ثبت سفارش شده‌اند که در مراحل مختلف این پروسه قرار دارند و از نظر وزارت صنعت مشکلی برای ترخیص ندارند.

نیازی در خاتمه تاکید کرد به هیچ عنوان برنامه ای برای واردات خودرو در دستور کار نیست و واردات خودرو کماکان ممنوع است.

 

منبع
‌‎اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا