اقتصاد کلان

بهشتی‌پور: نپذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف یعنی همراهی با آمریکا برای تحریم بیشتر ایران

تحلیلگر بین‌الملل می گوید: تنها ارتباط FATF به تحریم ها این است که حتی دوستان ایران هم دیگر نتوانند با کشورمان مبادلات بانکی برقرار کنند و این یعنی آب در آسیاب امریکا ریختن.

به گزارش آرمان اقتصادی،‌با افزایش فشارهای اقتصادی هر کسی می‌خواهد بار تحریم‌ها حتی به اندازه ناچیزی از گرده این مرزو بوم برداشته شود. از این روی کارشناسان و مسئولان هر کدام در پی راهی برای سبک کردن هزینه‌ای تحریم‌ها هستند.

در این میان به گفته کارشناسان حوزه بین الملل تصویب FATF و پذیرفتن مقررات این گروه بین المللی که طی یک سال گذشته محل بحث شده و تا کنون هم در انتظار تایید مجمع تشخیص مصلت نظام بلاتکلیف باقی مانده است. در ماههای اخیر تصویب FATF به مسائل غیر واقعی گره زده شد تا جایی که برخی کارشناسان آن را به داستان سازی تشبیه کردند. در خصوص این موضوع با حسن بهشتی پور کارشناس حوزه بین الملل گفت و گوی مفصلی داشتیم که در ادامه می خوانید:

همچنین بخوانید

** ابتدا بفرمایید آیا ارتباطی میان تحریم‌ها و پیوستن ایران به FATF وجود دارد؟

پیوستن به FATF یک بحث است، مسئله تحریم‌ها موضوع دیگری است ولی بعضی‌ها در داخل کشور علاقمندند سرنوشت این دو را بهم گره بزنند. اگر چه عملاً این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند. تحریم‌هایی که در حال حاضر علیه ایران اعمال شده، اقدامی است که امریکا دنیا را ملزم به اجرای آن کرده است. یعنی به دنیا اعلام کرده است که یا با ما باشید یا با ایران مبادله کنید و نمی‌توانید با هر دو کشور معامله داشته باشید. از آنجا که اکثر کشورهای دنیا با آمریکا تجارت می‌کنند و حجم مبادلاتشان هم قابل توجه است قید همکاری با ایران را زده‌اند بنابراین این موضوعی است که هیچ ربطی به AFTF نمی‌تواند داشته باشد.

 اما FATF که در واقع یک گروه اقدام بین‌المللی بوده و مقر آن در پاریس است، از یک طرف اقداماتی را برای مبارزه با پولشویی انجام می‌دهد و از طرف دیگر مبارزه با تروریسم را در برنامه‌های خود دارد. این گروه اقدام در ۱۹۸۹، حدود سال ۱۳۶۸ ثبت و با آغاز توسعه آن، در هر مقطعی هم اتفاقاتی رخ داده است.

**وضعیت ایران در رابطه با این گروه چگونه است؟

ببینید دو کشور مثل ایران و کره شمالی در وضعیت قرمز بوده و اعضای FATF شورایی را تشکیل و اعلام کردند که این دو کشور در وضعیتی قرار دارند که خطرناک ارزیابی شده‌اند. در حال حاضر به ایران چهار دوره مهلت داده شده تا از این وضعیت خارج شود. آخرین مهلت ایران در خرداد ماه است و فرق آن با مهلت‌های قبلی در این است که در سه دوره قبلی باید بررسی و بعد اعلام می‌شد. اما اکنون مجموعه کارهایی که ایران باید انجام دهد، عبارتست از تصویب لایحه پالرمو، و مبارزه پولشویی. اگر این دو مورد اجرایی شد مشکل ایران تا حدودی حل و از وضعیتش از قرمز به آبی تبدیل می‌شود، که البته این موضوع در دست بررسی قرار خواهد گرفت.

**در حال حاضر وضعیت ایران چگونه است؟

در خصوص ایران اگر تا خردادماه انجام نشود ایران دوباره به وضعیت قرمز باز می‌گردد. البته در دو سال اخیر وضعیت قرمز برای ایران، به حالت تعلیق درآمده اما با تعلل در تصمیم گیری احتمال دارد از وضعیت تعلیق خارج و به قرمز ثابت تغییر کند! این وضعیت یعنی ریسک سرمایه‌گذاری در ایران از طبقه شش به حداکثری آن یعنی هفت تبدیل می‌شود. این یعنی دو مرتبه هزینه‌های گزافی که میلیونها دلار است بر سر بیمه کشتیرانی، بیمه سرمایه‌گذاری، بیمه صادرات کالای مختلف که قرار است از ایران صادر یا وارد ایران شود، افزوده می‌شود.

با توجه به این شرایط به نفع ایران است FATF را تصویب کند. اگر FATF تصویب نشود و ما به وضعیت قرمز بازگردیم، کشورهایی مثل چین یا روسیه و تا حدودی هند که عضو FATF بوده و تا کنون از امریکا حرف شنوی نکرده و رابطه خود را با ما ادامه داده و با ما همکاری کرده‌اند مجبورخواهند شد همکاری خود را با ما پایان دهند. اینجاست که FATF با موضوع تحریم مرتبط می‌شود.

**آیا ایران می‌بایست عضو FATF باشد؟

خیر. اگر ایران بخواهد عضو FATF شود مراحل مختلفی داشته و زمان می‌برد. البته در حال حاضر ایران داوطلب عضویت هم نیست. تنها بحث اجرای مقررات مربوط به FATF از جمله مبارزه با پولشویی و تروریسم مطرح است. مقرراتی که ۱۸۰ کشور دنیا هم آن را اجرایی کرده‌اند. این فقط ایران نیست که تافته جدا بافته باشد. متاسفانه برخی در داخل به گونه‌ای القا کرده‌اند که گویی قرار است ایران به تنهایی این مقررات را انجام دهد. البته ایران درسال ۲۰۱۶ این کار را انجام داد منتها هنوز اجرایی کردن آن را کامل نکرده است.

** آیا اجرایی شدن این مقررات مشکل امنیتی برای ایران ایجاد خواهد کرد؟

ببینید اجرایی شدن FATF به هیچ وجه نه خطر امنیت ملی برای ایران دارد نه ضد منافع کشورمان است. متاسفانه این گونه القا شده است که اولاً ایران قرار است عضو FATF شود ثانیاً امنیت ملی ما را تهدید می‌کند و ثالثاً اجازه می‌دهد که آنها دسترسی به حسابهای ایران پیدا کنند! همه این موارد داستان سازی است. این مقررات به گونه‌ای نیست که همه حسابهای بانکی تحویل FATF شود. ما در کشورمان حتی حسابهای بانکی را تحویل دولت خودمان نمی‌دهند چه برسد به اینکه تحویل FATF شود!

پس در جایی FATF به تحریم ربط پیدا می‌کند که اجرا نکردن مقررات آن زمینه‌ای را ایجاد کند تا حتی دوستان ایران هم دیگر نتوانند با کشورمان مبادلات بانکی برقرار کنند و این یعنی آب در آسیاب امریکا ریختن و به امریکا کمک می‌کند تا راحتتر بتواند ما را در محاصره اقتصادی قرار دهد. بنابراین در جنگ اقتصادی میان امریکا و ایران، موقعیت امریکا بهتر می‌شود.

**تصویب FATF بر لغو تحریم‌ها تأثیر دارد؟

متاسفانه اینطور القا شده است اگر در ایران مقررات FATF اجرایی شود تحریم‌ها لغو می‌شود! و بعد هم لابد دست می‌گیرند که دیدید مقررات FATF را اجرایی کردیم ولی تحریم‌ها لغو نشد! اگر مقررات FATF را اجرایی کردید به این معنا نیست که تحریم‌ها لغو می‌شود. تحریم‌ها چه موقع لغو می‌شود، وقتی امریکا از فشارهایش دست بردارد. چون این تحریم‌ها را امریکاساخته است. برخلاف زمانی که برجام امضا نشده بود و تحریم‌ها براساس قطعنامه‌های شورای امنیت بود اما اکنون براساس اقدامات امریکاست.

بنابراین چه ما FATF را بپذیریم چه نپذیریم تا زمانی که با امریکا درگیریم این تحریم‌ها ادامه خواهد داشت. پس پالرمو و CFT ربطی به FATF ندارد بلکه ربط به فشارهای امریکا دارد و فقط فرقش در این است که دست امریکا آنجا بازتر می‌شود. ما نمی‌خواهیم تا ابد تحریم بمانیم. اما اگر FATF را نپذیریم دچار مشکل می‌شویم.

منبع
خبر آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا