اقتصاد کلان

اعلام توقف ۲ تعهد ایران در چارچوب برجام/فرصت ۶۰ روزه ایران به اروپایی ها

رئیس جمهور در نشست امروز هیئت دولت برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز (۱۸ اردیبهشت) هیئت دولت گفت: امروز یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و زیر پاگذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می گذرد.

وی افزود: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم،  اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود،  برجام نه تصمیم فردی بود و نه تصمیم جناحی  و دولتی بود بلکه تصمیم کل نظام بود،  مردم ما هم قبل از برجام و هم بعد برجام دوبار پای صندوق‌آمدند و این راه را تایید کردند.

همچنین بخوانید

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از آغاز توافق برجام، دشمنان ایران با این توافق مخالف بودند، تندروهای آمریکا و صهیونیزم و ارتجاع منطقه و همه آنهایی که ضد برجام بودند، ضد ایران هم بودند، انتقاد، غیر از ضد برجام بودن است و می‌توان نسبت به هرچیزی منتقد بود و این حق مردم است. برجام به نفع منطقه و کل جهان و به ضرر دشمنان ایران بود و لذا اینها همه توان خود را از سال ۹۳ به کار گرفتند تا این بنا را ویران کنند. بعد از روی کار آمدن دولت جدید که مجموعه شرایط انتخابات، یک شرایط نامتعارف در آمریکا بود، علی‌رغم اینکه همین جناح از مردم با شعار صلح رای گرفتند و گفتند سربازانمان را از منطقه خارج می‌کنیم رای گرفتند. گروهی که در کاخ سفیداختیار کار را دارد، اختیار را از رئیس‌جمهورش هم گرفته است. از این شیوه آمریکا حتی دوستان آمریکا هم مثل اروپاو کانادا و مکزیک در رنج هستند.

روحانی تاکید کرد: صهیونیزم و ارتجاع و گروه تندروی داخلی فشار آوردند تا دولت آمریکا ازبرجام خارج شود،  البته یک سال و اندی شعار می‌دادند و بعد از دی‌ماه سال ۹۶ برای زیرپا گذاشتن تعهدات برجامی خود امیدوارتر شدند که در جای خود می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد و ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شدند تا تابستان آنچنانی برای ایران پیش‌بینی کنند و ۱۳ آبانی نقطه عطف و کریسمسی با حضورشان در تهران بدون اینکه جشن انقلابی وجود داشته باشد اما در تمام مراحل دچار شکست شدند.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا قصد داشت ایران را از برجام خارج کند و پرونده به شورای امنیت برود اما هنر نظام این بود که در این دام نیفتاد و در زمین آمریکا بازی نکرد و وقتی دوستان ما و کشورهای اروپایی با تماس مستقیم و حضوری درخواست کردند تا به آنها مهلتی دهیم ما هم به درخواست آنها جواب مثبتی دادیم. برای اتمام حجت و اینکه مردم بدانند در کارها عجله نمی‌کنیم و می‌دانستیم که برجام مهم است و ویرانی برجام تاچه حد خسارت‌بار است، چندماهی صبر کردیم. دومرتبه آنها تماس گرفتند و خواستند مهلت دهیم و ما بازهم مهلت دادیم. براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ۴ نوبت با ۵ کشور باقی‌مانده در برجام مذاکره کردیم و دومرتبه در سطح وزرا و دومرتبه در سطح معاونان وزرا نیز مذاکره داشتیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اروپایی‌ها هرچند مواضع خوبی پیش گرفتند اما در مقام عمل ناتوان بودند. من در مصاحبه‌ای هم گفته بودم در سال ۸۲ و ۸۳ اروپایی‌ها دچار یک مشکل بودند و در ذهنشان این است که آمریکا را کدخدا می‌دانند و این تفکر نمی‌گذارد آنها تصمیم قاطع بگیرند.

روحانی ادامه داد: از سال ۸۳ تا الان لااقل در امور حقوقی و سیاسی کدخدایی‌آمریکا را قبول ندارند اما در مسائل اقتصادی همچنان آمریکا را کدخدا می‌دانند و همین تفکر موجب شد تا بخش اقتصادی‌ آمریکا برای منطقه و اروپا تصمیم درست بگیرد. من در سازمان ملل اعلام کردم که استراتژی نظام تعهد در برابر تعهد و نقض در برابر نقض است و امروز می‌خواهیم به آن سخنان عمل کنیم و ما در چارچوب برجام اولین قدم قاطع خود را برمی‌داریم.

وی گفت:  آژانس بین المللی ۱۴ نوبت از سال ۹۴  تایید کرده که ایران به تعهداتش عمل کرده است،  و در جلسات ۵ کشور همگی اعتراف کردند، نمی‌شود کشوری به تکالیفی عمل کند اما از حق خودش برخوردار نشود،طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی امروز از طرف من ۵ نامه به سران ۵ کشور باقی مانده ارسال شد و به طرف‌ها اعلام کردیم یکسال به توصیه‌های شما صبر کردیم و این صبر یک قدرت بزرگ ملی و روحی است همانطور که صبر ما تاریخی است و دیپلماسی ما تاریخی است و یک سال صبر کردیم و به تعهداتمان پایبند بودیم. ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم. امروز روز گام جدید  در برجام است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز ما به سران ۵ کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام دادیم صرف‌نظر خواهیم کرد، این دو اقدام به یک بیان ساده دو فروش بوده است، هروقت مواد غنی‌شده به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید اضافه بر آن را به کشوری می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم، از امروز این فروش متوقف می‌شود. فروش دوم، آب سنگین بود که اگر از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد مقدار اضافی را می‌فروختیم و از امروز‌ آن فروش را متوقف می‌کنیم.

روحانی اظهار کرد: این اعلام ما برای ۶۰ روز است و به طرف مقابل اعلام کردیم اگر ظرف ۶۰ روز پای میز مذاکره آمدند و به منافع اصلی ما یعنی نفت و بانک دست یافتیم، به نقطه اول برمی‌گردیم. اگر در پایان ۶۰ روز به نتیجه نرسیم دو اقدام دیگر می‌کنیم. ما در برجام توافقمان  غنی‌سازی در سطح  ۳.۶۷ بوده و در مرحله دوم، از این اقدام خودداری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین راکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای ۵+۱ نوسازی شود، ما نسبت به اراک هم تصمیم خواهیم گرفت که برنامه قبل از توافق برجام را انجام دهیم و در مرحله دوم هم ۶۰ روز فرصت داده می‌شود اگر به نتیجه نرسیم اقدام بعدی مورد نظر ما است. در مقابل اگر آنها بخواهند پرونده ما را به شورای امنیت بفرستند اقدام قاطعی می‌کنیم که در نامه به سفرای ۵ کشور آن را گفته‌ام. این کار برای نجات برجام است و اگر نظام و  ملت ما یکپارچه در این مسیر حرکت کند دنیا پیام ملت ایران را به خوبی دریافت می‌کند. ما آغازگر نقض تعهدات و هیچ جنگی نخواهیم بود اما تسلیم قلدری نشدیم و در برابر هر متجاوزی پاسخ قاطع می‌دهیم.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا