انرژی

بدون نفت چند سال دوام می‌آوریم؟

سید کمال سید علی گفت: آمریکا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران پا را از جنگ اقتصاد فراتر گذاشته و همان طور که آقای ظریف گفته ایران را هدف “ترور اقتصادی” قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاون اسبق بانک مرکزی با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرانلاین افزود: ترور تنها برخورد فیزیکی و نظامی را در بر نمی گیرد چرا که فشارهای اقتصادی وارده بر ایران نیز به نوعی ترور محسوب می شود و باید برای آگاهی جامعه بین المللی از این شرایط اقدام کرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیز ایران با وجود تمامی فشارها از پس اداره خود بر می آید، گفت: این حرف من نیست، صندوق بین المللی پول در گزارشی میزان ذخایر ارزی ما را ۱۳۰ میلیارد دلار اعلام کرده است، این بدان معنی است که حتی بدون فروش نفت ما قدرت آن را داریم که ۵ سال کشور را اداره کنیم و بی تردید در این دوره زمانی راهکارهای تازه ای اندیشیده می شود پس اقتصاد ایران حتی بدون نفت نیز قادر است به حیات خود ادامه دهد نکته اما اینجاست که حضور ایران در بازار جهانی نفت حق ماست و ایران از این بازار حذف شدنی نیست.

وی اضافه کرد: منابع ارزی حاصل از فروش نفت در دیگر کشورهای خریدار نفت، نیز از میان نرفته و در نتیجه می توان از آن برای ورود کالا بهره گرفت.

او با تاکید بر اینکه در شرایط مذکور لازم است متناسب با تاکتیک های جنگی دشمن در حوزه اقتصاد تصمیم گیری کرد،  به اینکه ممانعت آمریکا از ورود مواد اولیه به ایران اشاره کرد و گفت: تلاش برای متوقف کردن چرخ تولید و … زندگی طبقه مولد و کارگر را در ایران نشانه می رود.

سید علی با تاکید بر اینکه مسئولان تلاش برای خنثی کردن تاثیر این اقدامات را در دستور کار قرار داده و بی وقفه فعالیت می کنند، اضافه کرد: اما باید در نظر داشت که اقدامات آمریکا در منطقه نیز بحران‌زاست و این کشور تلاش گسترده ای برای مداخله و ایجاد بحران در این کشورهای در دستور کار دارد.

سید کمال سید علی

 قول و عمل یکی نیست

سید علی با اشاره به اینکه قول آمریکا با عمل این کشور مطابقت ندارد، گفت: آنها عنوان می کنند که مشکلی در ورود مواد غذایی و دارو به ایران وجود ندارد اما دیدیم در حادثه سیل اخیر چگونه مانع از ورود کمک ها به کشور شدند.

وی با اشاره به اینکه در مواردی پزشکان آمریکا مبالغی را برای کمک به مصدومان زلزله و سیل جمع کرده بودند، گفت: با این حال به رغم صدور مجوزها در آمریکا، فضای تهدید به قدری گسترده شد که بانک ها این بار، مانع از انتقال پول شده و خود را کنار کشیدند.

این کارشناس ارشد ارزی با تاکید بر اینکه ترور اقتصادی وضعیت مردم را نشانه رفته است، با تاکید بر ضرورت تبیین این موضوع در سطح جهانی ادامه داد: هر چند فشار بر ایران افزایش قابل توجهی را تجربه کرده اما واقعیت این است که نشانه های شکست سیاست آمریکا نیز در حال آشکار شدن است و این تنها ما نیستیم که از بابت این سیاست ها متاثر می شویم.

مدیرعامل سابق صندوق ضمانت صادرات ادامه داد: بی تردید بخشی از این فشارها زندگی مردم آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد چرا که بالا رفتن قیمت نفت خود موجبات رشد قیمت فرآورده ها را از یک سو و افزایش هزینه تولید را از سوی دیگر فراهم می کند.

او اضافه کرد: بازارهای جهانی نفت نیز کم کم به تشدید فشار علیه ایران واکنش نشان می دهند و کارشناسان بین المللی نیز پیش بینی می‌کنند قیمت ها افزایش یابد، به این ترتیب اقتصاد آمریکا نیز از سیاست های خصمانه ترامپ آسیب خواهد دید.

سید علی گفت: تعدد منابع ایران و قدرت ژئوپلتیک ما البته نشان می دهد با تحمل این شرایط سخت، می توانیم فشارها را کاهش دهیم چرا که به هر روی دیگر تولیدکنندگان نیز قادر به پرکردن جای ایران در بازار نفت نیستند.

ضرورت توجه به کانال های مالی

وی با اشاره به اینکه ایران باید در این شرایط بیش از پیش به ایجاد کانال های مالی با  دیگر کشورها و خصوصا همسایگان اقدام کند، ادامه داد: حذف ایران از بازار نفت رویایی بیش نیست و از سوی دیگر با استفاده از این کنال های مالی می توان مشکلات را تا حد زیادی مدیریت کرد.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا