بین الملل

چین از تصویب طرح حمایت آمریکا از تایوان به شدت انتقاد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به تصویب طرح تایوان در مجلس نمایندگان کنگره آمریکا تاکید کرد چین قاطعانه مخالف این اقدام آمریکا بوده و مراتب اعتراض خود را به واشنگتن ابلاغ کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  ‘گنگ شوانگ’ روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد این طرح به طور جدی اصول ‘چین واحد’ و سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا را نقض کرده و دخالت گستاخانه در امور داخلی چین است.
مجلس نمایندگان کنگره آمریکا روز سه شنبه با تصویب طرحی بر تعهدات آمریکا در قبال تایوان تاکید کرد این طرح برای اجرا باید در مجلس سنا نیز مورد تصویب قرار گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست با مراعات اصول «چین واحد» و سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا، ضمن جلوگیری از تصویب این طرح در کنگره و حل مطلوب مسایل مربوط به تایوان، از آسیب زدن به همکاری های دو کشور در زمینه های مهم صلح و ثبات تنگه تایوان جلوگیری کند.
چین، منطقه تایوان را که در سال ۱۹۴۹ میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون ‘اصل یک چین’ بخشی از خاک خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل ‘یک چین’ هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.
اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال ۹۴ شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

همچنین بخوانید
منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا