اقتصاد کلان

اتحادیه اروپا با اعلام پایبندی به برجام، اولتیماتوم ایران را رد کرد

اتحادیه اروپا و فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه خود در واکنش به کاهش تعهدات برجامی کشورمان با تاکید بر اینکه به برجام پایبند هستند، تصریح کردند که اولتیماتوم ایران درخصوص این توافق را نمی‌پذیرند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امورخارجه فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه‌ای مشترک به تصمیم جدید ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش واکنش نشان دادند.

در این بیانیه آمده است:

همچنین بخوانید

ما با نگرانی زیاد اطلاعیه ایران درباره تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بررسی کردیم.

ما به‌طور کامل به حفظ و اجرای کامل برجام که یک دستاورد کلیدی در معماری عدم اشاعه هسته‌ای در جهان به شمار می‌آید و در راستای منافع امنیتی همگان است، پایبندیم.

ما به‌طور قوی از ایران می‌خواهیم تا به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل برجام ادامه دهد، همان‌طور که تاکنون نیز انجام داده است. ما همچنین از ایران می‌خواهیم تا از هر گونه اقدام تشدید کننده‌ای پرهیز کند.

ما هر گونه اولتیماتوم را رد می‌کنیم و پایبندی ایران را بر اساس چگونگی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برجام و معاهده ان‌پی‌تی ارزیابی می‌کنیم. در همین راستا، ما نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران را یادآوری می‌کنیم.

ما همچنین از ایران می‌خواهیم تا به پایبندی به فرمت‌ها و سازوکارهای ایجاد شده برجام، شامل کمیسیون مشترک برجام ادامه دهد.

ما به‌طور همزمان بر تعهد مستحکم خود تحت این توافق، شامل رفع تحریم‌ها برای بهره‌مندی اقتصادی مردم ایران تاکید می‌کنیم. از این رو، ما از وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج از برجام ابراز تأسف می‌کنیم.

ما مصمم هستیم تا به پیگیری تلاش‌ها برای ممکن ساختن ادامه تجارت مشروع با ایران، شامل عملیاتی کردن سازوکار اینستکس ادامه دهیم.

ما از کشورهای غیر عضو در برجام می‌خواهیم تا از هر گونه اقدامی که می‌تواند طرف‌های باقی مانده در توافق را از پایبندی به تعهداتشان باز دارد، پرهیز کنند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا