امور زیربناییراه و ساختمان

سهم ۸ درصدی تجارت دریایی از اقتصاد کشور

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: سهم تجارت دریایی در اقتصاد کل کشور تنها هفت تا هشت درصد است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  هادی حق شناس در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بهره گیری از ظرفیت های ترانزیتی و کریدور شمال به جنوب می تواند در رونق تجارت دریایی نقش موثری ایفا کند.

وی ضمن اشاره به اینکه صاحبان کالا برای هر کانتینری که وارد بنادر ایران می شود به طور متوسط باید ۲۰۰ دلار پرداخت کنند، اظهارداشت: به عنوان مثال اگر یک میلیون کانتینر از مسیر بنادر ایران جابجا می شد درآمد سرشاری برای کشور به دست می آمد.

همچنین بخوانید

معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی ایران ادامه داد: با رفع موانع متعدد سهم درآمد ترانزیتی از طریق دریا می تواند افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات به کشتی های عبوری از بنادر کشور می تواند سهم تجارت دریایی را از اقتصاد کشور افزایش دهد، گفت: ظرفیت ناوگان دریایی افزایش یافته و بر ظرفیت بنادر نیز افزوده شده است.

حق شناس افزود: علاوه بر این بر میزان ترانزیت کالا از بنادر کشور اضافه شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

وی اظهارداشت: بندر چابهار مورد استقبال افغانستان و هند واقع شده تا کالاهای هندی به افغانستان و مواد معدنی افغانستان هم به هند انتقال یابد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران ادامه داد: از منابع ملی و صندوق توسعه ملی در بندر چابهار سرمایه گذاری شده تا مسیر ترانزیتی به افغانستان و سایر کشورها راه اندازی شود.

وی ضمن اشاره به اینکه در صورت راه اندازی خط راه آهن از چابهار به افغانستان میزان ترانزیت کالا از مسیری مطمئن افزایش می یابد به رادیو اقتصاد یادآور شد: در صورت سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی ظرفیت های بالقوه به بالفعل تبدیل خواهد شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا