انرژیصوت

پالایشگاه سازی مانع خام فروشی نفت

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه واحدهای پالایشگاهی مانع از خام فروشی نفت در کشور می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به طرح «پایان خام فروشی نفت» در مجلس افزود: اصل این طرح اینکه بجای صادرات نفت خام به کمک سرمایه گذاران داخلی و خارجی و همینطور به مدد ظرفیت های فناوری موجود کشور این ماده ارزشمند در قالب پالایشگاه های کوچک و مرزی بیشتر یا حتی پالایشگاه های مرکزی و بزرگ تبدیل به فرآورده شود.

وی همچنین اظهارداشت: وقتی نفت خام تبدیل به فرآورده شود فقط همین ۱۵ کشورپیرامونی تمام توان صادراتی ایران را خرید و در ضمن ارزش افزوده و اشتغال زایی بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: منابع مالی حاصل از تبدیل نفت خام به فرآورده بیشتر از خود فروش نفت خام است.

وی در ادامه افزود: هم اکنون در منطقه آزاد سرخس سه واحد مینی پالایشگاه ایجاد شده که صادرات سالانه این سه واحد فقط به یک کشور شش میلیون دلار است.

قاضی زاده هاشمی اظهارداشت: منطقه آزاد سرخس ظرفیت ایجاد ۵۰ مینی پالایشگاهی دیگر را هم دارد اگر دولت و شرکت نفت اجازه دهند، سرمایه گذارانی از کشورهای همسایه آمادگی دارند در این منطقه مینی پالایشگاه احداث کنند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: شبیه به منطقه آزاد سرخس در ماکو، مرزمشترک ایران با پاکستان، ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان و عراق نیز وجود دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: عراق هرچند به عنوان یک کشور نفتی شناخته می شود اما به دلیل کمبود پالایشگاه همچنان به فرآورده نیازمند است.

وی ضمن اشاره به این جمله که کشورهای دیگر نفت ندارند و نیاز شدید به فرآورده های نفتی دارند، اظهارداشت: برای مثال روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت در افغانستان مصرف می شود که آسان ترین راه تامین این میزان نفت ازطریق ایران است.

قاضی زاده هاشمی گفت: پاکستان با ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت نیاز مبرم به فرآورده های نفتی دارد.

وی افزود: متاسفانه فرآورده های با ارزش نفتی ایران ازطریق قاچاق سر از بازارهای این کشور در می آوردکه به هیچ وجه به نفع و مصلحت اقتصاد ایران نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: برای جلوگیری از پدیده قاچاق و همینطور درآمدزایی و اشتغال افزایی بیشتر بهتر اینکه نفت خام به کمک سرمایه گذاران کشورهای همسایه با ایجاد مینی پالایشگاه ها در مناطق مرزی تبدیل به فرآورده و سپس صادر شود.

وی در ادامه یادآورشد: مطابق نظر برخی از کارشناسان از دو میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه نفتی که روزانه روی ریل صادرات قرار می گیرد حداقل ۱.۵ میلیون بشکه با این روش قابل تبدیل به فرآورده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا