صنعت، معدن، تجارت

جلوگیری از ریزش نیروی کار در صنایع‌غذایی و قطعه‌سازی

مدیرکل حمایت ازپایداری مشاغل،بابیان اینکه بنگاه‌های مشکل‌دارِ با بیشترین نیروی شاغل در اولویت رسیدگی قرار دارند،گفت:صنایع غذایی و قطعه سازی در اولویت اقدامات جلوگیری از ریزش نیروی کار هستند.

همچنین بخوانید

کریم یاوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اولویت رسیدگی به بنگاه‌های مشکل دار در سال جاری اظهار داشت: رسیدگی به بنگاه‌های مشکل دار اولاً در حیطه کارفرمایان، مدیران بنگاه‌های اقتصادی، سهامداران و کسانی که به نوعی مسئولیت اداره بنگاه را بر عهده دارند، است. در این میان ممکن است کارفرمایان، سهامداران، مدیران و افراد مرتبط نتوانند رفع مشکل کنند که در این شرایط باید از طرف دستگاه صادرکننده مجوز بنگاه مربوطه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از حیث حفظ نیروی کار، تثبیت و پایداری مشاغل به موضوع رسیدگی به وضعیت بنگاه‌های مشکل دار ورود می‌کند، افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به استناد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلف است هم در سطح کارگروه‌های استانی و هم در سطح کارگروه‌های ستاد ملی نسبت به رسیدگی به وضعیت این بنگاه‌ها و صنایع اقدام کند.

یاوری با تاکید بر اینکه ریاست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، اتاق بازرگانی ایران و بانک مرکزی نیز از اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هستند که کارگروه‌های استانی ستاد نیز دستگاه‌های متناظر این دستگاه‌ها در هر استان هستند.

مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، با بیان اینکه برای اطلاع اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور از روند فعالیت کارگروه‌های استانی، به طور متناوب برخی از جلسات ستاد در استان‌های بزرگ صنعتی تشکیل می‌شود، افزود: در همین راستا، اولین جلسه ستاد تسهیل در سال جاری در اردیبهشت ماه در استان مرکزی برگزار شد و مشکلات مرتبط با شرکت‌های بزرگ در این استان را مورد بررسی و رصد قرار دادند.

وی گفت: در اولین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به میزبانی استان مرکزی مشکلات شرکت‌های ایرالکو، هپکو، واگن پارس، آذرآب، نورد و لوله صفا، نورد پروفیل ساوه، ماشین سازی اراک، شرکت گلپونه پارس و شرکت هیبرید زرندیه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی برای حل مشکلات آنها اتخاذ شد.

یاوری تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت صیانت از نیروی شاغل در بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار با اولویت صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در بخش تولید مواد غذایی، از طریق کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید و در صورت لزوم از طریق ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید آن دسته از صنایعی که دارای بیشترین فراوانی در بین بنگاه‌های مشکل دار هستند را به سرعت در کارگروه‌ها مطرح و رسیدگی به مشکلات آنها را با توجه به تعداد نیروی انسانی شاغل در این بنگاه‌ها در اولویت قرار خواهد داد.

مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تاکید کرد: ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر بنگاه اقتصادی که تعداد نیروی انسانی بیشتری در آن مشغول به کار باشد را در اولویت رسیدگی قرار می‌دهیم و در حال حاضر بیشترین نیروی شاغل در صنایع غذایی فعالیت می‌کنند و این صنایع در صدر بنگاههای دارای بیشترین مشکلات قرار دارند. همچنین صنایع قطعه سازی کشور نیز نیروی شاغل زیادی دارند که این صنایع نیز مورد رصد و پیگیری قرار گرفتند.

وی افزود: به همین دلیل صنایع غذایی و صنایع قطعه سازی در اولویت برنامه‌های جلوگیری از ریزش نیروی شاغل قرار دارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا