بین الملل

میزان تسهیلات معوق در چین رکورد ۱۶ ساله زد

در پایان ماه مارس، میزان وام‌های بدون بازپرداخت در بانک‌های تجاری چین، به ۲.۱۶ تریلیون یوآن رسیده که بالاترین سطح آن از آوریل ۲۰۰۳ تا کنون است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، داده‌های رسمی نشان داد که در پایان ماه مارچ، میزان وام‌های بدون بازپرداخت در بانک‌های تجاری چین، به ۲.۱۶ تریلیون یوآن (معادل ۳۱۷.۶۶ میلیارد دلار) رسیده است، که بالاترین سطح آن از آوریل ۲۰۰۳ تا کنون است.

لیو ژیکینگ، معاون دپارتمان آمار کمیسیون نظارت بر بانک‌داری و بیمه چین، به خبرنگاران گفت که وام‌های معوق از ابتدای سال تا کنون ۹۷.۵ میلیارد یوآن رشد کرده، اما نسبت وام‌های معوق بخش صنعت در پایان سه ماهه اول ۱.۸ درصد افت کرده است، در حالی که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ با ۱.۸۹ درصد رشد مواجه شده بود.

کاهش نسبت وام‌های معوق احتمالاً به علت میزان بی‌سابقه وام‌هایی است که بانک‌های چینی در سه ماهه اول امسال صادر کرده‌اند. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که نسبت واقعی وام‌های معوق چین، از آن‌چه گزارش شده، بسیار بالاتر است.

داده‌های مربوط به رشد وام‌های معوق در حالی منتشر می‌شود که مقامات چینی، برای مبارزه با کند شدن رشد اقتصادی، به بانک‌های چینی فشار می‌آورند تا میزان وام‌های پرداختی به شرکت‌های کوچک و متوسط را افزایش دهند.

اما قانون بانکداری چین به زودی تغییر خواهد کرد. طبق پیش‌نویس قانون جدید بانک‌داری، نه تنها وام‌های معوق، بلکه اوراق قرضه‌ای که از موعد سررسید آن گذشته باشد و پرداختی نداشته باشند، دارایی‌های راکد بین بانکی و تجارت‌های خارج از ترازنامه بانکی، به عنوان دارایی‌های فاقد عملکرد (راکد) در نظر گرفته می‌شوند.

در این قانون جدید همچنین وام‌هایی که ۹۰ روز از بازپرداخت آنها گذشته باشد به عنوان وام معوق در نظر گرفته می‌شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا