صنعت، معدن، تجارتكشاورزی و دامپروری

ادعای مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی؛ شکر هست، مردم زیاد می‎خرند/شکر در انحصار ۸ شرکت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه نیاز ماهانه کشور به شکر ۱۸۰ هزار تن است گفت: از ابتدای اسفند تاکنون ۳۰۶ هزار تن شکر وارداتی به بازار عرضه شده است اما به علت هیجانات بازار هنوز قیمت شکر تثبیت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در یک برنامه تلویزیونی درباره افزایش قیمت شکر اظهار کرد: سیل های اخیر بخش زیادی از شکر ما را از بین برد اما با این وجود بخش زیادی از آن باقی مانده اما در گروگان گرفته شده است.

وی افزود:«برخی از عوامل تولید به دلیل درجه انحصار بالایی که دارند و در چنین فصلی ۱۰۰ درصد بازار شکر در اختیار  هفت تا  هشت شرکت شکر و نیشکراست، این فضا را ایجاد میکنند که بتوانند در بازار رفتار مغایر منافع مصرف کننده داشته باشند.»

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: بر این اساس زمانی که مغادیر شکر از دست رفت و از اوایل اسفند تا به امروز ۳۹۵ هزار تن پیش فاکتور صادر و ۳۰۶ هزار تن شکر از انبارهای شرکت بازرگانی دولتی خارج شده است.

وی تصریح کرد: از او اسفند تا کنون دو سوم شکر مورد نیاز کشور را تامین و به بازار تزریق کردیم ولی به دلیل نوسانات ناشی از هیجاناتو برخی از سودجویی ها  هنوز قیمت شکر تثبیت نشده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه نیاز ماهانه کشور به شکر ۱۸۰ هزار تن است گفت: از ابتدای اسفند تاکنون ۳۰۶ هزار تن شکر وارداتی به بازار عرضه شده است اما به علت هیجانات بازار هنوز قیمت شکر تثبیت نشده است.

سیف با اشاره به نوسانات قیمت شکر در بازار افزود: نوسانات فصلی در محصولات کشاورزی در دنیا روالی طبیعی است.

سیف افزود: با حکم دادستان کرج امروز ۹۰ تن شکر تنظیم بازاری خارج از شبکه توزیع توقیف شد.

وی گفت: مقادیر زیادی شکر هم اکنون در انبارهای شرکت های تولید کننده شکر وجود دارد که از آنها می خواهیم به کمک مردم بیایند و شکر تولیدی اشان را توزیع کنند.

سیف با بیان اینکه به میزان کافی شکر در انبارهای کشور وجود دارد از مردم خواست تا به اندازه نیازشان خرید کنند و دست سودجویان را در این بازار قطع نمایند.

وی تصریح کرد: روزانه ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تن شکر در فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود و هیچ محدودیتی برای تأمین شکر صنایع و صنوف نداریم.
سیف با بیان اینکه ایران دومین تولید کننده خرما در جهان است افزود: پارسال ۲۵۶ هزار تن خرما از کشور صادر شد.
وی گفت: اگرچه خرما به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما قیمت فروش آن تابعی از فروش صادرات خرما شده است.

پیش بینی تولید ۱۱ میلیون تن گندم

سیف گفت:پیش بینی می‌شود امسال ۱۱ میلیون تن گندم تولید شود؛ نیازی به واردات گندم نداریم. تا امروز ۱ میلیون و ۲۳۴ هزار تن گندم خریداری شده است که در مقایسه با پارسال ۲۳ درصد بیشتر است.

تخلف یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای البرز در فروش شکر تنظیم بازاری/ گرانفروشی ۶ هزار تومانی در هر کیلو

وی گفت: در سال ۹۷ تمام گندم کشور یارانه ای بود اما بر اساس بودجه سال ۹۸ و تصویب مجلس تنها بخش نان یارانه ای باقی ماند و یارانه صنایع وابسته در این بخش حذف شد.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا