امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش بینی خرید ۱۱ میلیون تن گندم در سال جاری/ توزیع روزانه ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تن شکر در فروشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید شود و نیازی به واردات گندم نداشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یزدان سیف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: از اول برداشت گندم در کشور تا امروز ۱ میلیون و ۲۳۴ هزار تن گندم خریداری شده است که در مقایسه با پارسال ۲۳ درصد بیشتر است.

وی گفت: در سال ۹۷ تمام گندم کشور یارانه ای بود اما بر اساس بودجه سال ۹۸ و تصویب مجلس تنها بخش نان یارانه ای باقی ماند و یارانه صنایع وابسته در این بخش حذف شد.

همچنین بخوانید

سیف با اشاره به نوسانات قیمت شکر در بازار افزود: نوسانات فصلی در محصولات کشاورزی در دنیا روالی طبیعی است.

وی با بیان اینکه نیاز ماهانه کشور به شکر ۱۸۰ هزار تن است گفت: از ابتدای اسفند تاکنون ۳۰۶ هزار تن شکر وارداتی به بازار عرضه شده است اما به علت هیجانات بازار هنوز قیمت شکر تثبیت نشده است.

سیف افزود: با حکم دادستان کرج امروز ۹۰ تن شکر تنظیم بازاری خارج از شبکه توزیع توقیف شد.

وی گفت: مقادیر زیادی شکر هم اکنون در انبارهای شرکت های تولید کننده شکر وجود دارد که از آنها می‌خواهیم به کمک مردم بیایند و شکر تولیدی اشان را توزیع کنند.

سیف با بیان اینکه به میزان کافی شکر در انبارهای کشور وجود دارد از مردم خواست تا به اندازه نیازشان خرید کنند و دست سودجویان را در این بازار قطع نمایند.

وی تصریح کرد: روزانه ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تن شکر در فروشگاه‌های زنجیره ای توزیع می شود و هیچ محدودیتی برای تأمین شکر صنایع و صنوف نداریم.

سیف با بیان اینکه ایران دومین تولید کننده خرما در جهان است افزود: پارسال ۲۵۶ هزار تن خرما از کشور صادر شد.

وی گفت: اگرچه خرما به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما قیمت فروش آن تابعی از فروش صادرات خرما شده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور هم در این برنامه گفت: بر اساس قانون بودجه امسال نرخ فروش گندم به شرکت و صنایع وابسته، از ۹۵۰ تومان به هزار و ۸۵۰ تومان افزایش یافته است.

عباس قبادی افزود: علاوه بر این شاهد افزایش هزینه های دستمزد بودیم و همه اینها باعث افزایش ۷۰ درصدی قیمت ماکارونی در بازار شد.

وی گفت: کارخانجاتی که برای صادرات بخواهند گندم را برای عبور موقت وارد کنند مشکلی ندارند و امکان واردات آن وجود دارد.

قبادی با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد ماهی تن از طریق واردات به کشور می آید افزود: هم زمان قیمت صید ماهی صیادان هم افزایش یافت و واردات قوطی کنسرو ماهی از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تغییر یافت و همه اینها باعث افزایش کنسرو تن ماهی شد.

وی با بیان اینکه ذخایر شکر در کشور به حد کافی وجود دارد به ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش مصرف شکر در این ماه باید ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن شکر توزیع می شد تا مشکلی در قیمت آن پیش نیاید.

قبادی افزود: آنچه هم اکنون در انبارهای کارخانجات تولید شکر وجود دارد شکر تصفیه نشده است.

وی گفت: تا ۷۰ درصد ارزی که به کارهای وارداتی اختصاص می یابد به جامعه هدف می رسد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مصوبه مجلس برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم بود و این امر به ناچار و به خاطر کاهش درآمدهای دولت صورت گرفت.

وی با اشاره به نوسانات قیمت در برخی کالاها در بازار افزود: نظام میزان توزیع کالا در کشور نظامی غیرمطمئن است که باید اصلاح شود.

سید حسن حسینی شاهرودی نایب رئیس کمیسیون مجلس هم در این برنامه گفت: سال گذشته مجلس مخالف اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کالا به کشور بود.

وی افزود: علت این مخالفت افزایش قیمت بی رویه کالاها، نابسامانی در توزیع و زیر سؤال رفتن عزت مردم بود.
حسینی شاهرودی تأکید کرد: در شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم باید منابعی که به سختی از فروش نفت تأمین می شود به درستی به جامعه هدف برسد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا