ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

افزایش قیمت بیت کوین چه تاثیری روی سایر ارزهای دیجیتال داشته است؟!

 

با افزایش قیمت بیت کوین و عبور از مرز ۷ هزار دلار، تمام آلتکوین های دیگر نظیر اتریوم، بیت کوین کش، لایت کوین، EOS و بایننس کوین نیز با افزایش قیمت مواجه شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، افزایش ۱۱.۵ درصدی قیمت بیت کوین و رسیدن آن از ۵,۶۸۷ دلار در تاریخ ۷ می به قیمت ۶,۳۴۳ دلار در تاریخ ۱۱ می یا ۲۱ اردیبهشت باعث ریزش ارزش آلتکوین ها شده است. هنگامی که به ارزش کلی بازار به جز بیت کوین نگاه می‌کنیم، این رابطه کاملا قابل مشاهده است که رابطه مستقیمی با عملکرد تمام آلتکوین ها دارد.

همچنین بخوانید

ارزش بازار کریپتو بدون بیت کوین

ارزش کلی بازار به جز بیت کوین از تاریخ ۷ الی ۱۰ می (۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت)، ۹.۴ درصد کاهش یافت. این شرایط برای سایر آلتکوین ها نیز صادق بود. در این بین، از تاریخ ۲۴ آوریل بیت کوین با رشد سهمی شکلی مواجه بوده است که قیمت آن را از ۵,۱۳۱ به ۷,۱۰۰ دلار رساند.

به نظر می‌رسد که بیت کوین از بازار کلی جدا شده است و سرمایه آلتکوین ها به سمت بیت کوین جریان یافته است. بعضی افراد حتی رابطه بین بیت کوین و آلتکوین ها را “قتل عام” در نظر می‌گیرند.

نمودار بیت کوین

بررسی رابطه بین بیت کوین و آلتکوین ها

طبق سخنان ایوی فلمن یکی از معامله کنندگان ویو فایننشال (Wave Financial)، رابطه بین بیت کوین و آلتکوین ها چرخه ای می‌باشد. فلمن به اطلاعات پیشین از روند صعودی سال ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۷ اشاره کرد که طی آن، این چرخه دو بار مشاهده شد. افزایش قیمت بیت کوین باعث افزایش قیمت آلتکوین ها مهم نظیر لایت کوین، بیت کوین کش، اتریوم و XRP و سپس افزایش قیمت آلتکوین های کم اهمیت تر نظیر چین لینک، دیکرد و نئو شده است. با نگاهی به تسلط نسبی بیت کوین بر سایر ارزهای دیجیتال، این شرایط قابل مشاهده است. در ماه ژانویه ۲۰۱۶، ارزش کلی بازار ۶۱۵ میلیون دلار بود. تا انتهای سال ۲۰۱۷ این رقم به ۳۷۳.۶ میلیارد دلار رسید. طبق نمودار زیر، بیشترین افزایش قیمت ابتدا برای بیت کوین و سپس برای آلتکوین ها رخ داد.

سلطه بیت کوین

بیت کوین قبل از کاهش ارزش بازار نسبت به اتریوم، XRP و لایت کوین، تسلط ۶۰ درصدی بر بازار ارز دیجیتال داشت. این موضوع هنگام بازار صعودی ۲۰۱۷ و زمانی که بازار ارز دیجیتال در بالاترین سطح خود قرار داشت نیز قابل مشاهده است.

بیت کوین ابتدا در تاریخ ۱۷ دسامبر به قیمت ۱۹,۶۰۰ دلار و پس از آن نیز لایت کوین در تاریخ ۱۹ دسامبر به قیمت ۳۷۵ دلار رسیدند. بیت کوین کش روز بعد یعنی در تاریخ ۲۰ دسامبر به قیمت ۴,۳۵۵ دلار دست یافت. در تاریخ ۴ ژانویه نیز قیمت XRP تا ۳.۸۱ دلار افزایش یافت. در آخر اتریوم نیز توانست در تاریخ ۱۳ ژانویه بالاترین سطح قیمتی خود را با ۱,۴۲۷ دلار تجربه کند.

آیا این الگو تکرار خواهد شد؟

اکنون نیز با تسلط یافتن مجدد بیت کوین ممکن است این الگو تکرار شود. ارزش بازار بیت کوین نسبت به ارزش کل بازار ارز دیجیتال تا ۵۹ درصد افزایش یافته است که بالاترین میزان خود طی ۳۶۵ روز گذشته می‌باشد.

همانطور که قبلاً هم شاهد آن بودیم، با افزایش تسلط بیت کوین، قیمت آلتکوین ها کاهش می‌یابد. هرچند با عبور قیمت بیت کوین از مرز ۷ هزار دلار، آلتکوین ها نیز شاهد افزایش قیمت می‌باشند.

با این حال، بازار ارزهای دیجیتال هم چنان به شدت غیرقابل پیش بینی است. حتی اگر سابقه بازار بیانگر وجود این چرخه ها باشد، شکستن الگوهای موجود غیر منتظره نخواهد بود.

شرایط و سناریوهای محدودی می‌تواند رخ دهد. اگر بیت کوین به افزایش قیمت نجومی خود ادامه دهد و سرمایه اندکی به کل بازار تزریق شود، عملکرد ضعیف آلتکوین ها ادامه خواهد داشت. اگر سرمایه وارد بازار شود، افزایش قیمت بیت کوین با افزایش قیمت تمام کوین ها همراه خواهد بود. اگر قیمت بیت کوین افزایش و سپس متوقف شود، ممکن است افزایش قیمت آلتکوین ها با تاخیر همراه شود.

منبع
میهن بلاکچین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا