تعاون و اشتغالصنعت، معدن، تجارت

ایجاد امید در تولید و اشتغال با اجرای طرح ملی تاپ در کشور

اجرای «طرح ملی تاپ» در دولت دوازدهم برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال فراگیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در شرایطی که روزنه های امیــد برای کسب شغل در زندگی جوانان ایرانی روز به روز تنگ تر می شود و دارندگان مدارک دانشگاهی نسبت به سرنوشت خود نگران تر از همیشه هستند، اجرای طرح ملـی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار در بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری که به اختصار «تــاپ» نامیده می شود، راهی هموار برای گام نهادن در آینده ای است که چشم انداز روشنی از اشتغال، توانمندسازی تولید و توسعه را در پیش روی فرزندان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ترسیم می کند.

اجرای «طرح ملی تاپ» در دولت دوازدهم برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال فراگیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است و تا کنون رونمایی از آن در چهار استان اصفهان، تهران، چهارمحال بختیاری و خوزستان انجام شده است. در حال حاضر «طرح ملی تاپ» از این قابلیت برخوردار است که به عنوان یک طرح فراگیر با معضل سرسختی نظیر بیکاری مقابله کند و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان « رونق تولید» نامگذاری شده است، به تولیــد؛ حیات و زندگی دوباره ای ببخشد.

ایجاد شغل با رونمایی از طرح تاپ در خوزستان

در طی هفته گذشته طرح ملی تاپ با حضور دکتر برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان خوزستان رونمایی شد تا در این استان نیز امیدواری ها نسبت به رونق تولید و اشتغال فزونی یابد. قبادیان جزو یک درصد برتر دانشمندان جهان است که دارای سابقه ای ۳۰ ساله از فعالیت همزمان در دو بخش صنعت و دانشگاه است. وی در عین حالی که استاد تمام پایه ٣٣ دانشگاه تربیت مدرس است، در سالهای گذشته علاوه بر دانشگاه به صورت مستقیم با صنعت نیز همکاری داشته است و هم اکنون به عنوان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اهداف طرح ملی تاپ در کشور را به پیش می برد.

قبادیان با بیان اینکه لازمه ادامه حیات و پویایی در دو بخش دانشگاه و صنعت ایجاد ارتباط سازنده بین آنهاست، خاطرنشان کرد: در جهان آینده برای صنعت سونامی انقلاب چهارم صنعتی و برای دانشگاه سونامی دانشگاههای نسلهای سوم و چهارم ایجاد می شود و بدون شک اگر در دنیای علم و صنعت به واقعیت هایی نظیر “طرح تاپ” توجه نشود، سرنوشت مرگ باری در انتظارمان است.

خروج از وابستگی به نفت با اجرای طرح ملی تاپ در کشور

وی جبران عقب ماندگی در حوزه های تولید، تحقیق و اقتصاد، به روز شدن علم متناسب با دیگر نقاط جهان، ایجاد ارتباط مابین دانشگاه و صنعت، به وجود آمدن فرصت های جدید شغلی برای جوانان و کاهش یافتن وابستگی در اقتصاد کشور به نفت را بخشی از اهداف اجرای این طرح در کشور دانست و اضافه کرد: اجرای طرح ملی تاپ در کشور علاوه بر اینکه بسترساز پیشرفت در حوزه اقتصاد و تولید است، در ارتقای شاخص های اجتماعی نیز نقش تاثیر گذاری را ایفا می کند و در کاهش این آسیب ها موثر است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ذینفعان این طرح عبارتند از بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری و اساتید دانشگاه ها، دانشجویان و سربازان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا که به ترتیب می توانند تحت عناوینی نظیر استاد تاپ، دانشجو تاپ و سرباز تاپ در سامانه طرح ملی تاپ ثبت نام و در این طرح فعالیت کنند.
قبادیان گفت: در حال حاضر ثبت نام از بنگاه های صنعتی، معدنی و تجاری انجام می شود و اساتید، دانشجویان و سربازان دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا از اواخر خرداد می توانند در سامانه طرح ملی”توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال” پایدار به آدرس ‪www.iranetop.ir‬ ثبت نام کنند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت تصریح کرد: دانشجویان کارشناسی ارشد با حضور در این طرح می توانند حداقل یک سال انجام پایان نامه خود را در محیط واقعی کار بگذرانند و با شرایط واقعی کار و اشتغال آشنا شوند که این زمان در انجام رساله دکتری برای دانشجویان دکتری حداقل دوسال است.

شرکت در طرح تاپ جایگزینی برای حضور سربازان در پادگان ها

قبادیان افزود: با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارندگان مدارک کارشناسی ارشد و دکتری وظیفه با شرایط ویژه نیز به جای خدمت سربازی در پادگانها، پس از گذراندن دوره آموزشی، در واحدهای تحقیق و توسعه و واحدهای طراحی و توسعه بنگاههای صنعتی و معدنی به صورت تخصصی به خدمت سربازی می پردازند و برای ورود به بازار کار، تجربه کسب می کنند.

اوادامه داد: شرکت در این طرح برای استادان جوان نیز این امکان را فراهم می کند که قبل از شروع به کار در دانشگاهها، یکسال از فرصت مطالعاتی در بنگاههای صنعتی و معدنی برخوردار شوند و پس از ارتباط با صنعت، وارد دانشگاه شوند. در عین حال استادان دانشگاه برای فرصت مطالعاتی، هر ۵ سال یک بار به مدت ۶ ماه می توانند در بنگاههای صنعتی و معدنی حضور پیدا کنند و ضمن آشنایی با محیط واقعی کسب و کار، در واحدهای تحقیق و توسعه به حل معضلات آن بنگاهها به صورت علمی کمک کنند.

قبادیان با اشاره به اینکه طرح تاپ طرح زیربنایی و متحول کننده ای است، یادآور شد: با اجرای این طرح ، بخش های تحقیق و توسعه که تا کنون در حوزه اقتصاد کشور مورد غفلت قرار گرفته است، تقویت می شود. همچنین با اجرای طرح تاپ امید می رود ضمن توانمندسازی تولید، تسریع در شکل گیری واحدهای R&D بنگاه های تولیدی، استاندارد سازی و بهبود کیفیت محصولات تولیدی و دستیابی به اشتغال پایدار و زایشی، به توسعه صادرات نیز کمک شده و در راستای اقتصاد دانش بنیان گام های مؤثری برداشته شود.

طرح ملی تاپ « توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار» روزچهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۸ به صورت پایلوت در استان خوزستان به عنوان چهارمین استان کشور رونمایی شد.

منبع
پانا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا