صنعت، معدن، تجارت

توسعه روابط ایران و عراق به نفع دو ملت

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: توسعه و گسترش روابط ایران و عراق به نفع دو ملت در ابعاد مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سید حمید حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به این پرسش که اهمیت سوآپ نفتی بین ایران و عراق از چه جهت است، افزود: ایران در موضوعات گوناگون با عراقی ها منافع مشترک دارد ولی در بحث نفت با هم رقیب هستند.

وی همچنین اظهارداشت: اگر در یک زمینه ای دو کشور ایران و عراق نتوانندبا یکدیگر همکاری کنند این موضوع نباید برجسته و عمده قلمداد شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این جمله که ایران خیلی به دنبال سوآپ نفت کرکوک عراق نبوده است، گفت: وقتی کردها با دولت مرکزی عراق دچار مشکل شدند و دولت مرکزی این کشور مایل به صادرات نفت از مسیر ترکیه نبود از جمهوری اسلامی خواسته شد نفت کرکوک از مسیر ایران ترانزیت وسوآپ شود.

وی در ادامه افزود: ایران هم این درخواست را پذیرفت و مدتی در حد چهار تا شش ماه با طرف عراقی همکاری کرد.

حسینی اظهارداشت: هدف ایران از پذیرش درخواست همکاری سوآپ نفتی با عراقی ها توسعه روابط نفتی با این کشور بود وگرنه ۲۵ هزار بشکه سوآپ نفتی در روز منافعی برای جمهوری اسلامی به همراه نداشت.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: ایران بیشتر به دنبال این بود که نفت خام عراق با یک خط لوله به پالایشگاه آبادان انتقال یابد و معادل نفت مصرفی در جای دیگر به عراقی ها تحول شود که متاسفانه مسئله مورد اشاره هنوز مورد موافقت دو طرف قرار نگرفته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا