امور زیربناییراه و ساختمانصوت

ضرورت تصویب قانون مالیات بر عایدی مسکن

 

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت: قانون مالیات بر عایدی مسکن باید هرچه سریعتر از سوی اهالی خانه ملت تصویب شده و به مرحله اجرا درآید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسام عقبایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی پیشرو و پیشگام نیست چرا که هیچ درآمد مالی و سودی را از اجرای قانون مربوطه به دست نمی آورد.

همچنین بخوانید

وی ضمن اشاره به اینکه اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی در تعدیل اجاره بها نقش موثری ایفا می کند، اظهارداشت: اتحادیه صنف مشاوران املاک از ۱۰سال پیش تا کنون خواستار اجرای قانون مورد نظر شده است.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک ادامه داد: امروز حلال مشکل مسکن اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی نیست گرچه باید هر چه سریعتر به مرحله اجرا درآید.

وی با تاکید بر اینکه رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در قیمت اجاره بها اثرگذار بوده است، گفت: فصل اصلی جابجایی اجاره نشینی از اوایل خردادماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه می یابد.

عقبایی با اعلام این مطلب که امسال مستاجران به دلیل افزایش قیمت ها به پیشواز تمدید قراردادهای اجاره و یا جابجایی رفته اند، افزود: با توجه به رشد قیمت مسکن اجاره بها نیز افزایش یافته است.

وی ضمن اشاره به اینکه پیش بینی می شود در شهرهای بزرگ نرخ اجاره بها حداکثر تا ۲۰ درصد افزایش یابد، اظهارداشت: با توجه به توان مالی مستاجران افزایش نرخ اجاره بها بیش از ۲۰ درصد امکان پذیر نیست.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک ادامه داد: طبق قراردادهای تحقق یافته میانگین افزایش اجاره بها کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

وی افزود: سامانه کدرهگیری در سطح مشاوران املاک به فعالیت خود ادامه می دهد و تمامی قراردادهای منعقد شده حوزه املاک باید در این سامانه درج شود.

عقبایی در ادامه گفت: در صورتی که مسکن به میزان کافی برای مستاجران وجود نداشته باشد بازار رقابتی از میان می رود و قیمت ها نیز افزایش می یابد.

وی اظهارداشت: مستاجرانی که توانایی پرداخت اجاره را نداشته باشند به شهرهای کوچک تر مهاجرت می کنند که این مهم در سال گذشته اتفاق افتاده است.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک به رادیو اقتصاد یادآور شد: هم اکنون ۹۹ درصد مستاجران را کارگران، کارمندان، حقوق بگیران و دارندگان درآمد ثابت تشکیل می دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا