بورس اوراقخودروصنعت، معدن، تجارت

تسریع در بومی سازی تولید قطعات پیشرفته خودرو

 

مدیرعامل ساپکو: وقتی امکان و توانایی تولید قطعه در داخل کشور وجود دارد باید از آن حمایت شود تا تولید داخلی رونق پیدا کند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا، مدیرعامل ساپکو گفت: بومی سازی تولید قطعات پیشرفته خودرو و کاهش ۴۰ درصدی ارزبری موجود، نیاز به حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی دارد، درصورت تامین این میزان نقدیندگی روند داخلی سازی این قطعات با سرعت بیش تری صورت می‌گیرد.
منصور منصوری با بیان این مطلب گفت: به طور میانگین ۶۵ درصد قطعات محصولات ایران خودرو به صورت کامل بومی سازی شده و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی و سازندگان برتر درصدد هستیم تولید قطعات پیشرفته خودرو را داخلی سازی کنیم.
منصوری تاکید کرد: وقتی امکان و توانایی تولید قطعه در داخل مرزهای کشور وجود دارد باید از آن حمایت شود تا به جای کارآفرینی برای کشورهای خارجی، تولید داخلی کشور رونق پیدا کرده و از ظرفیت‌های داخلی استفاده شود.
منصوری با اشاره به این که در شرایط جدید پیش رو به فعالیت مضاعف قطعه سازان و همدلی دولت نیاز داریم اظهار داشت: در مواردی که به لحاظ فن‌آوری با استانداردهای جهانی فاصله داریم از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده خواهیم کرد.
وی مهمترین رویکرد ساپکو در سال ۹۸ را افزایش عمق ساخت داخل قطعات پیشرفته خودرو با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان برتر، کاهش وابستگی به خارج و کاهش ریسک تامین و خودکفایی مواد و طراحی و ساخت قالب و ابزارهای اصلی تولید عنوان کرد.
مدیرعامل ساپکو گفت: از ابتدای سال گذشته با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، جهاد دانشگاهی و سازندگان برتر، پروژه‌های مرتبط با کاهش ارزبری و کاهش ریسک تامین ناشی از تک سورس بودن قطعات را در دستور کار قرار داده‌ایم و در کنار آن نیز برنامه‌ریزی دقیقی برای خودکفایی قطعات و داخلی سازی مواد و قالب صورت گرفته است.
وی افزود: با اتکا به متخصصین داخلی می‌توانیم به اهداف کاهش ارزبری و بومی سازی دانش فنی جدید دست یابیم این درحالی است که میزان ارزبری قطعات هیچگاه به صفر نخواهد رسید. منصوری با اشاره به این که ساپکو و ایران خودرو به دنبال توسعه محصول همراه با توسعه خودکفایی است، خاطرنشان کرد: در بخش قطعه‌سازی نیز رویکرد ما دارا بودن دست کم دو منبع تامین برای هر قطعه است تا از ریسک‌های تامین تک سورس جلوگیری کنیم.
وی از دیگر رویکردهای این شرکت در سال رونق تولید را فعالیت تخصصی سازندگان عنوان کرد و اظهار داشت: پیش از این سازندگان، توسعه را براساس تنوع قطعات انجام می‌دادند. اما در رویکرد جدید تصمیم بر آن است که در انجام فعالیت‌های مهندسی با اقتباس از روند فعالیت سایر کشورهای دنیا در این زمینه و تعریف مگاماژول‌های پنج گانه (سیستم اصلی خودرو)، توسعه فعالیت‌های سازندگان تخصصی‌تر و هدفمند شود.
منصوری تصریح کرد:‌ برای رسیدن به این هدف در زنجیره تامین، علاوه بر روش ارزیابی پژو از سیستم هفت گانه ارزیابی جامع سازندگان ساپکو برای ارزیابی استفاده می‌کنیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا