امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید و بازرگانی در کشاورزی جدا ناشدنی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تولید و بازرگانی در بخش کشاورزی به قدری وابسته و پیوسته هستند که امکان جدا کردن این دو بخش به هیچ وجه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی محمد شاعری در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اگر این دو بخش از هم جدا شوند ضربه اصلی به تولیدکنندگان وارد و همینطور منافع مصرف کنندگان نیز رعایت نخواهد شد.

وی همچنین اظهارداشت: تمامی فعالیت های که در سطح مزرعه صورت می گیرد ارتباط تنگاتنگی با سفره مردم دارد بنابراین اختلال در این سیستم می تواند اختلال جدی هم در حوزه تولید و هم در حوزه سفر مردم ایجاد کند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: برای مثال اگر متولی تولید گندم وزارت جهاد کشاورزی و متولی بازرگانی این محصول وزارت بازرگانی باشد بدون شک موجب ایجاد دوگانگی در کشور خواهد شد.

وی در ادامه افزود: بطورکلی با ایجاد دوگانگی امکان هماهنگی بین این دو بخش هزینه بر و همچنین فعالیت ها بصورت موازی می تواند بهره وری کار را کاهش دهد.

شاعری اظهارداشت: جدا از این سیاست های که در جهت حمایت از تولید داخلی اتخاذ می شود این سیاست ها می تواند نقض و تحت تاثیر قرار گیرد.

وی به رادیو اقتصاد تصریح کرد: تولید بخش کشاورزی به هیچ عنوان جداپذیر با بخش تجارت و بازرگانی فعالیت های کشاورزی نیست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: هر تصمیمی که در بخش بازرگانی گرفته می شود باید بطور دقیق مشخص شود که این تصمیم در بخش تولید و مصرف به چه میزان اثرگذار است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی از زمانی که مسئولیت بازرگانی بخش کشاورزی را بر اساس قانون انتزاع عهده دار شده عملکرد به نسبت خوبی داشته هرچند ضعف های هم وجود دارد.

شاعری اظهارداشت: تشکیل وزارتخانه جدید در این ارتباط موجب افزایش هزینه های جاری و همینطور باعث ناهماهنگی بین بخش تولید و بازرگانی می شود.

وی به رادیو اقتصاد اضافه کرد: تراز بازرگانی بخش کشاورزی در زمان وزارت بازرگانی سابق به شدت منفی بوده است.

نماینده مردم نکا، بهشهر، گلوگاه و عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: این تراز منفی پس از انتزاع مسئولیت بازرگانی از وزارت بازرگانی و واگذار به وزارت جهاد کشاورزی رو به کاهش است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: ارزیابی های صورت گرفته پس از قانون انتزاع نشان می دهد عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در بخش بازرگانی هرچند دارای ضعف هایست ولی در مقایسه با وزارت بازرگانی سابق خیلی بهتر بوده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا