بین الملل

گزینه‌های چین برای رویارویی با اقدامات تجاری آمریکا چیست؟

اسپوتنیک گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است بر علاوه بر ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی که هم‌اکنون مشمول تعرفه ۲۵ درصدی شده‌اند بر ۳۲۵ میلیارد دلار دیگر واردات کالا از چین نیز تعرفه گمرکی اعمال خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل ازفارس ، روز شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر اساس رویکرد جدی‌تر در عمل به وعده خود در راستای حذف کسری تراز تجاری آمریکا با چین هشدار داد که در صورتی که قرار باشد در دور دوم ریاست جمهوری وی چینی‌ها با آمریکایی‌ها به توافق تجاری برسند این توافق بسیار بدتر از شرایط کنونی خواهد بود.

وی همچنین به چینی‌ها گفت: بهتر است دست از رویاپردازی درباره احتمال شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بردارند و به روی کار آمدن دموکرات‌ها و بستن توافق تجاری بهتر با آنها امید نداشته باشند.

همچنین بخوانید

ترامپ این سخنان را تنها یک روز پس از بالا بردن تعرفه گمرکی از ۱۰ به ۲۵ درصد بر واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از چین بیان کرد. این تعرفه زمانی اعمال شد که وزیر خزانه‌داری و نماینده تجاری آمریکا در واشنگتن در حال گفتگو برای حل اختلافات تجاری با هیات چینی به سرپرستی معاون نخست‌وزیر این کشور بودند.

*خیال آمریکایی‌ها برای کسب درآمد از چینی‌ها

رئیس‌جمهور آمریکا بارها گفته است کسری تراز آمریکا با چین که در سال ۲۰۱۸، ۲۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است برای آمریکا این فرصت را فراهم کرده است که در جنگ تجاری بتواند با اعمال تعرفه و جمع‌آوری گمرکی از محل واردات کالا از چین کسب درآمد کند.

به گزارش روزنامه سوت چاینا مورنینگ پست، چین هم ابزارهای مالی قوی خود را برای تنبیه آمریکا در جنگ تجاری دارد که یکی از آنها حجم شدیدا زیاد اوراق قرضه دلاری وزارت خزانه‌داری آمریکا با حجم ۱.۱۲۳ تریلیون دلار است.

از منظر تئوریک اگر چین بخواهد این حجم اوراق قرضه دلاری را در بازار حراج کند یا به عبارتی خالی کند، ارزش این اوراق در بازار جهانی سقوط کرده و دولت آمریکا مجبور خواهد بود سود مدت‌دار آن را افزایش دهد.

این مسئله باعث می‌شود که سود وام‌ها برای شرکت‌های آمریکایی و بخش خصوصی این کشور بسیار افزایش یافته و در نتیجه شاهد افت رشد اقتصادی آمریکا باشیم.

اما کلیف تن، مدیر تحقیقات بازارهای جهانی بانک MUFG معتقد است: بعید به نظر می‌رسد چینی‌ها این اقدام را بکنند؛ چراکه این سیاست پرخطر به نوسان شدید در بازار جهانی منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: خالی کردن و حراج اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا سلاحی کم‌اثر برای چین است؛ چراکه این مسئله به افزایش بهره منجر شده و جایگاه شرکت‌های چینی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بتی روی‌ وانگ، کارشناس ارشد اقتصادی در گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند به همین میزان نسبت به این اقدام احتمالی چینی‌ها بدبین است و می‌گوید: بعید است که چینی‌ها بتوانند پس از خالی کردن این حجم اوراق قرضه جایگزینی با ثبات برای سرمایه‌گذاری و حفظ دارایی‌های خود پیدا کنند.

از طرف دیگر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اگر چینی‌ها ‌‌‌‌‌دارایی‌های دلاری خود را فروخته و به دنبال جایگزین کردن آن با نفت باشند، کشورهای صادرکننده نفت که دلارها را می‌گیرند ممکن است دوباره به سمت خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا رفته و درواقع اقدام چین در راستای تنبیه آمریکایی‌ها را کم‌اثر کنند.

*تغییر نرخ مبادله یوآن-دلار می تواند قیمت کالاهای چینی را کاهش دهد

تن معتقد است: یکی از گزینه‌های اثرگذار برای چینی‌ها این است که آنها بگذارند ارزش یوآن در برابر دلار کاهش یافته و تاثیر منفی افزایش تعرفه بر کالاهای چینی در آمریکا را از طریق پایین آوردن قیمت دلاری این کالاها جبران کند.

تاکنون دولت‌های آمریکا مکررا از چین خواسته‌اند تا از کاهش ارزش یوآن در برابر دلار را محدود کند تا جایی که دونالد ترامپ پکن را متهم کرده است به طور عمدی و با هدف افزایش رقابت‌پذیری کالاهای چینی ارزش یوآن در برابر دلار را کاهش می‌دهد.

در صورتی که سیاست اعمال تعرفه آمریکا بر کالاهای چینی تغییر نکند، ممکن است که چینی‌ها هم این درخواست آمریکا را نادیده گرفته و به سمت کاهش ارزش یوآن در برابر دلار بروند.

تن ادامه داد: در صورتی که درباره تثبیت نرخ مبادلات ارزی مذاکره نشود، به طور حتم پایین آوردن ارزش یوآن در برابر دلار یکی از راهکارهایی است که چین می‌تواند در شرایط تشدید تنش تجاری با آمریکا به سمت آن روی بیاورد.

*چین هم می‌تواند تعرفه اعمال کند

برخی دیگر از کارشناسان با اشاره به اینکه چین به زودی با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین بازار مصرف جهان تبدیل خواهد شد، می‌گویند که چینی‌ها می‌توانند با اعمال تعرفه بر واردات کالاهای آمریکایی در برابر واشنگتن بایستند.

لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین و سرپرست هیات  چینی در مذاکرات تجاری با آمریکا، می‌گوید: این اطمینان وجود دارد که اقتصاد چین علیرغم وجود فشارهای کنونی از سوی آمریکا رشد باثبات و سلامت خود را حفظ خواهد کرد.

*چین نمی‌ترسد

وی با اشاره به بازار اینترنتی بسیار بزرگ چین و همچنین بازار سرمایه‌گذاری بزرگ این کشور به عنوان دو چشم‌انداز رشد اقتصاد چین، تاکید کرد که پکن از افت رشد اقتصادی در میان و بلندمدت نمی‌ترسد.

لیو تاکید کرد: اگر ما شرایط میان‌مدت اقتصاد چین را مرور کنیم، می‌توانیم ادعا کنیم که اقتصاد این کشور سال گذشته میلادی شاهد افت رشد نه چندان قابل توجهی بود اما حالا روند افزایش رشد آغاز شده است؛ بنابراین ما برای میان و بلندمدت بسیار خوشبین هستیم.

چین اعلام کرده است که به طور حتم به اقدام آمریکا بر افزایش تعرفه بر واردات کالاهای چینی پاسخ خواهد داد اما هنوز نحوه پاسخگویی به آمریکا را فاش نکرده است.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته لیو هه به واشنگتن سفر کرد و تا اواسط روز جمعه مذاکراتی را با مقامات آمریکایی برای حل اختلافات تجاری بین دو کشور انجام داد، اما در میانه این مذاکرات رئیس‌جمهور آمریکا به یکباره فرمان اعمال افزایش تعرفه از ۱۰ به ۲۵ درصد بر ۲۰۰ میلیارد واردات کالا از چین را صادر کرد. این اقدام باعث شد تا طرف چینی مذاکرات را نیمه‌کاره رها کرده و به فاصله نیم ساعت واشنگتن را به مقصد پکن ترک کند.

پس از این اقدام آمریکایی‌ها، چینی‌ها اعلام کرد: به مذاکرات تجاری با آمریکایی‌ها ادامه خواهند داد که البته این مسئله از سوی ترامپ هم تایید شد. آمریکایی‌ها خواستار آن هستند تا در برخی موضوعات نظیر اجبار به انتقال فناوری و مالکیت معنوی، چینی‌ها تعهدات لازم را در راستای حفظ منافع شرکت‌های آمریکایی ارائه دهند.

لیو هه گفته است که اگرچه در برخی موارد توافقاتی با آمریکایی‌ها حاصل شده است، اما برخی اختلافات بنیادین همچنان پابرجا هستند و امکان اتفاق نظر بر روی آنها وجود ندارد.

ماه‌هاست که هیات‌هایی از چین و آمریکا با سفر به کشور طرف مقابل تلاش می‌کنند تا اختلافات تجاری را حل کنند. آمریکایی‌ها مدعی هستند در این دور  مذاکرات، چینی‌ها به زیر تمام توافقاتی که در دورهای قبلی حاصل شده بود، زده‌اند.

انتهای پیام/

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا