بین الملل

راهکارهای چین برای مقابله با ترفندهای افزایش عوارض آمریکا

چین چندین گزینه برای جبران آخرین افزایش عوارض آمریکا بر واردات این کشور دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از  سی ان بی سی، چین چندین گزینه برای جبران آخرین افزایش عوارض آمریکا بر واردات این کشور دارد. آخرین دور مذاکرات تجاری  بین مذاکره کنندگان آمریکا و چین روز جمعه بدون هیچ قرارداد تجاری پایان یافت. این مذاکرات تحت تاثیر تهدید دونالد ترامپ برای بیش از دو برابر کردن عوارض بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی قرار داشت.

وزارت بازرگانی چین بلافاصله پس از اجرایی شدن این عوارض گفت اقداماتی متقابل انجام خواهد داد. چین توضیحی در مورد اقدامات تلافی جویانه خود نداد.

به گفته متخصصین، پاسخ چین در نهایت به آمریکا ضربه می زند.

همچنین بخوانید

سوزان شیرک، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در زمان کلینتون گفت:« من انتظار دارم چین تلافی کند و این کشور به مناسبترین شکل این کار را انجام می‌دهد که فقط شامل واردات نمی شود. به نظر من کشاورزان و صادرات کشاورزی ما به چین هدف قرار می گیرند چون دونالد ترامپ از نظر سیاسی به آن اهمیت می دهد».

وی اضافه کرد انتظار دارد فشار بیشتری بر شرکت های آمریکایی که در چین کار می کنند آورده شود که می تواند شامل کند شدن مجوزدهی برای بانک‌ها و واردات شود.

شیرک گفت:« هر بازی باید عادلانه باشد و اگر تلافی در کار باشد، جای تعجب نیست».

یک گزینه دیگر برای تلافی پکن می تواند تضعیف ارز باشد. کاهش ارزش یوان به صادرات چین یک مزیت تجاری می دهد و تاثیر عوارض آمریکا را جبران می‌کند. به نظر می‌رسد عوارض یکی از زمینه هایی است که پکن در آن نسبت به واشنگتن برتری دارد.

بسیاری هشدار داده‌اند که چین می‌تواند بیش از یک تریلیون دلار بدهی خود را به آمریکا تسویه کند ولی این کار در نهایت به نفع چین نیست. چین بزرگترین دارنده دارایی‌های آمریکا است و با این کار بیشتر به ترازنامه خود آسیب می رساند تا آمریکا.

علیرغم گزینه های بسیار برای تلافی عوارض آمریکا، به نظر می رسد چین دست برتر را در این  بازی ندارد.

شیرک گفت به نظر من راه حل هایی وجود دارد ولی برای زی جینپینگ بردن در این بازی بسیار سخت است.

هزینه جنگ تجاری ترامپ با چین را مصرف کنندگان آمریکایی‌ می پردازند

 

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا