اقتصاد کلانصوت

بهره مندی ۴ برابری دهک دهم از یارانه ارزی

 

یک کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: طبق بررسی ها دهک دهم جامعه چهار برابر بیشتر از دهک اول از یارانه ارزی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص یافته برای کالاهای اساسی بهره مند می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، موسی شهبازی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: دولت به صورت گسترده ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان یارانه می دهد اما نمی داند کدام دهک جامعه بهره بیشتری می برد.

همچنین بخوانید

وی ضمن اشاره به اینکه دولت می تواند با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان دهک های جامعه را شناسایی کند، اظهارداشت: در صورت ارائه یک کارت الکترونیکی به سرپرستان خانوار مردم می توانند کالاهای اساسی را از فروشگاه های معتبر کشور تهیه کنند.

این کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در رابطه با ارائه کارت الکترونیکی به سرپرستان خانوار نگران این مسئله است که کالاهایی که با ارز آزاد تهیه شده با چه قیمتی به دست مصرف کننده خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه موضوع ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از سال ۹۷ یک موضوع مناقشه انگیز در محافل کارشناسی بوده است، گفت: اواخر سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی منتشر کرد که در آن به ابعاد و تبعات منفی ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی اشاره کرده است.

شهبازی هدف دولت از اعطای ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی را رسیدن کالاها به دست مردم با نرخ اواخر سال ۹۶ اعلام کرد و افزود: گزارش های مربوطه نشان می دهد که نه تنها کالاها با نرخ اواخر سال ۹۶ به دست مردم نرسیده بلکه تورمی بیش از تورم متوسط اقتصاد داشته و اختلاف کمی با تورم کالاهای با ارز آزاد دارد.

وی با اعلام این مطلب که اعطای ارز ترجیحی به کالاهای اساسی رانت و فساد را در کشور ایجاد کرده است، اظهارداشت: دولت نسبت به سیاست ارز ترجیحی تا حدودی تعدیل ایجاد کرده اما باز هم ترسی در میان سیاستگذاران اقتصادی وجود دارد که این ترس معقول نیست.

این کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر ۱۴ میلیارد دلار اختصاص یافته به تامین کالاهای اساسی طی سال جاری در سامانه نیما عرضه شود حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد ریالی به دست می آید.

وی در ادامه مخالفت خود را درباره حذف یکباره یارانه همه کالاهای اساسی اعلام کرد و اذعان داشت: چنین اقدامی به تولید شوک بزرگ ارزی وارد و موجبات ورشکستگی هایی زیادی را فراهم می کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا