امور زیربناییراه و ساختمان

هشدار پرتاب نیمی از مستاجران به سکونتگاه‌های غیررسمی/ ۵۰ درصد اقشار کم‌درآمد نیازمند حمایت‌ یارانه‌ای

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که ۵۰ درصد اقشار کم‌درآمد جامعه در بحث اجاره‌بها نیازمند حمایت‌های یارانه‌ای برای تحمل‌پذیرتر شدن اجاره‌بها هستند، گفت:‌ اگر نتوانیم از این قشر حمایت کنیم به حاشیه و سکونتگاه‌ها ی غیررسمی پرتاب می شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان ،فردین یزدانی در خصوص اظهارات یکی از نماینگان مجلس مبنی بر پرداخت تسهیلات به مستاجران برای ثبات بازار اجاره‌بها، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات که ابزار کنترل اجاره نیست. به ضرس قاطع و از نظر کارشناسی می‌گویم قیمت بازار اجاره کنترل‌پذیر نیست.

وی توضیح داد: به دلیل اینکه قیمت ملک افزایش یافته و همچنین ما نمی‌توانیم حقوق مالکیت را نقض کنید، از سوی دیگر تورم حداقل نقطه به نقطه در فروردین ماه ۵۰ درصد بوده تا فروردین سال آینده اگر بیشتر از این نباشد کمتر از این مقدار نخواهد بود.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر این‌که بنابراین با راهکار پرداخت وام اجاره‌بها قطعا کنترل نخواهد شد، افزود: دولت باید زمانیکه اجاره‌بهای مسکن غیرقابل تحمل می‌شود برای برخی از اقشار حداقل ۵۰ درصد از دهک‌های پایین جامعه، اجاره‌بها را تحمل‌پذیر کند. در این راستا دولت می‌تواند با پرداخت یارانه اقدام کند. این یارانه هم می‌تواند به شکل پرداخت تسهیلات یا وام رهنی مسکن باشد.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که این کمک به صورت رهن اجاره یا کمک هزینه نقدی اجاره از طریق نهادهایی حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و … باید عملیاتی شود،‌ گفت: بنابراین این اتفاق به این شکل می‌تواند بیفتد که ما  از طریق کمک هزینه، کمک کنیم.

یزدانی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه بلندمدت برای بخش اجاره‌بهای مسکن،‌اظهار کرد: سال ۹۳، برنامه طرح جامع مسکن را که نوشته شد برای بافت‌های فرسوده یک پیشنهاد دادیم؛ اینکه شما بیایید یک پکیج تشویقی در بافت‌های فرسوده به سازندگان اعطا شود. یکی از مسائل بافت‌های فرسوده این بوده که بخش مهمی از اقشار ساکن آنجا گروه‌های کم درآمد هستند. استدلال ما این بود که شما اگر نوسازی کنید سطح قیمت را بالا می‌برید در نتیجه اینها دیگر نمی‌توانند اینجا زندگی کنند و به سمت حاشیه و  سکونتگاه غیررسمی پرتاب می‌شوند.

وی با بیان این‌که در این صورت مسئله حادتر می‌شود، افزود:‌ باید همزمان با نوسازی، جریان بازار را به این مناطق بیاوریم. علاوه بر این باید تور ایمنی برای این گروه طراحی شود تا زندگی‌ آنها تداوم داشته باشد. در آن زمان استدلال ما این بود که وام با بهره کم به سازندگان بدهیم اما  ۲۰ درصد از واحدهای مسکونی که هر پروژه می‌سازد به مدت ۵ سال از طریق نهادهای حمایتی به برنامه اجاره‌داری اختصاص یابد.

وی ادامه داد: پس از ۵ سال هم مالکیت این واحدها به سازنده واگذار می‌شود. در این صورت ضمن اینکه می‌توانیم یک جریان دائم نوسازی داشته باشیم زندگی این گروه‌ها را هم به یک نوعی تامین کرده و عرضه مسکن اجاره‌ای خواهیم داشت که البته این اتفاق نیفتاد.

منبع
خبرگزاری تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا