اقتصاد کلان

تعیین مالیات مقطوع مشاغل برای عملکرد سال ۹۷/ فروش سالانه تا ۹۹۰ میلیون تومان معاف از اظهارنامه

براساس ظرفیت ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی می‌تواند، فروش کالا و خدمات به میزان ۹۹۰ میلیون تومان در سال را از ارائه اظهارنامه معاف و مالیات مقطوع تعیین کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس،  یکی از ظرفیت‌های قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به ماده ۱۰۰ این قانون می‌شود که امکان تفاهم و توافق با برخی از گروه‌های مشاغل را فراهم می‌کند.

طبق این ماده سازمان امور مالیاتی می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ۱۰ برابر معافیت ماده ۸۴ این قانون است، از انجام یکسری تکالیف مانند نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف و در عین حال مالیات این مودیان را مقطوع تعیین و وصول کند.

همچنین بخوانید

نکته این‌که در قانون بودجه سال ۹۸ میزان فروش کالا و خدمات سالانه حداکثر ۱۰ برابر به ۳۰ برابر افزایش یافته و از این جهت دست سازمان مالیاتی برای وسیع‌تر کردن دایره معافیت باز است. البته با توجه به افزایش نرخ تورم معمولاً همان گروه‌ها یا مشاغلی که مشمول هستند، در این فهرست قرار می‌گیرند و نه بیشتر.

بر اساس گزارش‌های رسمی سازمان امور مالیاتی طبق سالهای گذشته نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مودی در اجرای این تبصره مشارکت داشته‌اند.

* معافیت حقوق و مالیات فروش چقدر است

طبق ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم که مربوط به معافیت حقوق می‌شود، برای سال ۹۸ رقمی بالغ بر ۳۳ میلیون تومان است. مودیانی که حداکثر تا ۹۹۰ میلیون سالانه فروش کالا و خدمات دارند،‌ مشمول این قاعده می‌شوند. مودیان گروه سوم آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

* مزیت تفاهم برای سازمان مالیاتی

سازمان مالیاتی از این اختیار قانونی به خوبی بهره بگیرد:

۱-مالیات مقطوع تعیین و در کوتاه ترین زمان وصول می شود.

۲-کاهش هزینه‌های اداری و عملیاتی وصول مالیات را به همراه دارد.

۳-زمان مراحل مختلف دادرسی مالیاتی را کاهش می‌دهد و از طرح پرونده‌های کوچک در هیات‌های حل اختلاف جلوگیری می‌کند.

۴- بخشی از ظرفیت نیروی انسانی و امکانات در خدمت بخش‌های مهمتر قرار می‌گیرد که منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری خواهد شد.

* مزیت برای مودیان 

۱- صرفه جویی در وقت و هزینه

۲- پرداخت مالیات در کوتاه ترین زمان ممکن

۳- کاهش کاغذبازی و بروکراسی اداری مالیاتی

۴- رضایت مندی نسبی و قطعی شدن مالیات بدون ارائه اظهارنامه

در همین راستا یک مقام مسئول مالیاتی به فارس گفت:‌ فردا چهارشنبه جلسه‌ای در رابطه  بررسی چگونگی عملیاتی کردن تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم با حضور سرپرست سازمان مالیاتی با نمایندگان اصناف و گروهها برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اشخاص حقیقی باید طبق قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۹۷ خود را از خرداد ماه به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا