انرژی

احداث فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در هاله‌ای از ابهام

 

در حالی که برخی از مراحل احداث فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام شده، اظهارات جدید مدیرعامل این پالایشگاه نشان می دهد سرنوشت این فاز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، در حالی که برخی از مراحل احداث فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام شده، اظهارات جدید مدیرعامل این پالایشگاه نشان می دهد سرنوشت این فاز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کار احداث پروژه فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از چندماه پیش و پس از افتتاح فاز سوم این پالایشگاه توسط رئیس جمهور در اواخر بهمن ماه ۹۷ آغاز شد. هرچند کار ساخت این فاز تا مرحله فونداسیون و بتن ریزی هم پیش رفته و حتی بعضی از سفارش خریدهای آن انجام شده، از هفته پیش شنیده شدبعضی زمزمه‌ها از سوی وزارت نفت احداث این فاز را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

البته هیچ موضع‌گیری صریحی از سوی مسئولین وزارت نفت درباره این موضوع صورت نگرفته است. اما اخیرا مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی مصاحبه ای به صورت ضمنی این موضوع را مطرح کرده است. محمدعلی دادور مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه گفته است: «پیش از این مقرر شده بود که ماموریت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی باشد، اما با تغییرات انجام شده این فاز به نام فاز بهینه‌سازی ظرفیت و رفع گلوگاهی فازهای موجود تغییر خواهد یافت. با افزایش ظرفیت پالایشی در هر سه فاز موجود از ۱۲۰ به ۱۸۰ هزار بشکه، می‌توان تولید مورد انتظار از فاز چهارم را در سه فاز موجود تقسیم کرده و هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز را صرفه‌جویی و در بخش‌های دیگر صنعت سرمایه‌گذاری کرد. با افزایش ظرفیت پالایشی در فازهای موجود و صرف هزینه‌ای حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون یورو، هم‌اکنون توانسته‌ایم مجموع خوراک پالایشگاه را به روزانه ۴۰۰ هزار بشکه برسانیم».

* هیچ پروژه‌ای برای وزارت نفت سودآورتر از اجرای فاز چهارم ستاره خلیج‌فارس نیست

یک کارشناس صنعت پالایش در وزارت نفت در گفت‌وگو با فارس از احتمال بالای منتفی شدن فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و اظهارات دادور را علامتی از این موضوع دانست و گفت: «تمام اقداماتی که برای افزایش ظرفیت ۳ فاز این پالایشگاه قابل انجام باشد بسیار مفید و سودآور است و خوب است که اجرا شود. اما در کنار آن احداث فاز چهارم این پالایشگاه هم می تواند مزایا و سودآوری پروژه را دوچندان کند زیرا پالایشگاه ستاره خلیج فارس به اندازه ۷۰۰ هزار بشکه ظرفیت یوتیلیتی، آب‌گیر و خط لوله خوراک دارد و در حال حاضر هیچ پروژه نفتی در کشور سودآورتر از آن نیست که با یک هزینه ۵۰۰ میلیون یورویی، ۱۸۰ هزار بشکه به ظرفیت فرآورش میعانات گازی و تولید بنزین و فرآورده کشور افزوده شود.»

وی افزود: تصمیم نهایی در مورد این موضوع در وزارت نفت صورت می گیرد و با روی کار آمدن آقای صادق آبادی به عنوان مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تغییرات یک روزه ای که در ترکیب هیات مدیره این پالایشگاه در اولین سفر ایشان در روز پنجم کاری، به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اتفاق افتاد، تمام تصمیمات مهم این پالایشگاه توسط ایشان یا شخص وزیر نفت اتخاذ می شود.

این کارشناس نفتی اضافه کرد: البته تغییرات صورت گرفته در ترکیب هیات مدیره و اتفاقات بعدی آن از دید عمده کارشناسان نفتی مثبت بود و باعث سرعت گرفتن کار احداث پالایشگاه شد به طوری که در عرض ۱.۵ سال هر ۳ فاز پالایشگاه مذکور به بهره‌برداری رسید اما در همین فضا انتظار می رفت که کار ساخت فاز چهارم این پالایشگاه راهبردی نیز با همان سرعت به پیش برود که معلوم نیست چرا تصمیمات به یکباره عوض شده است و موضع گیری شفافی هم در این باره نمی شود.

*هزینه سنگین غفلت درباره فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس

براساس این گزارش، تولید میعانات گازی ایران تا سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و با توجه به اینکه تولید این ماده در کنار تولید گاز طبیعی، اجتناب ناپذیر است. در حال حاضر، سرعت روند احداث پالایشگاه‌های میعانات گازی کندتر از سرعت روند تولید این ماده است و این مسئله می تواند منجر به مشکلاتی در زمینه عدم فروش میعانات گازی به دلیل تحریم‌ها، انبارداری این ماده بر روی نفتکش‌ها، صفر شدن ارزش میعانات گازی در عوض کرایه نفتکش و نهایتا وقوع اتفاقاتی نظیر سانحه سانچی شود که حاوی میعانات گازی اشتعال پذیر بود.

کارشناسان صنعت پالایش معتقدند با توجه به اینکه بیش از ۵ سال است که سایر طرح های پالایش میعانات گازی نظیر طرح پالایشی سیراف کاملا متوقف شده و بعید است به این زودیها مشکلات ادغام این ۸ طرح پالایشی، ساخت واحد یوتیلیتی مشترک، انتخاب و استقرار پیمانکار و مدیریت پروژه این طرح مرتفع شود، در دسترس ترین گزینه برای پالایش میعانات گازی کشور که استخراج آنها به همراه تولید گاز اجتناب‌ناپذیر است، فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد بود.

با احداث فاز چهارم این پالایشگاه همچنان خوراک کافی برای طرح های سیراف موجود است و اجرای این طرح ها نفی کننده یکدیگر نیستند و موضوع مورد بحث تنها در توالی زمانی است؛ چراکه قطعا احداث فاز چهارم ستاره خلیج فارس قابل دسترس‌تر و سریع‌تر از سایر طرح ها خواهد بود و نباید نسبت به آن غفلت شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا