بورسفرابورس

راهکارهای فرابورس برای خروج مطبوعات از بحران

 

مدیرعامل فرابورس ایران از مذاکرات اولیه برای عرضه سهام مؤسسه همشهری در فرابورس خبر داد و تأکید کرد: توصیه ما به همه رسانه‌ها این است که برای اصلاح ساختار اقتصادی و بهبود حالشان وارد بازار سهام شوند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و  به نقل از همشهری، امیر هامونی با بیان اینکه امیدواریم به زودی شاهد ورود صنعت رسانه به بازار سرمایه باشیم گفت: بازار سرمایه قادر است بسیاری از مشکلات اقتصادی رسانه‌ها را از طریق ابزارهای در اختیارش حل کند. به طور مثال، در گام نخست شرکت‌هایی که وارد بازار سهام می‌شوند ساختار مالیشان اصلاح می‌شود، ضمن اینکه رسانه‌ها اگر وارد بازار سرمایه ‌شوند، بزرگ‌تر می‌شوند.

 او در پاسخ به این پرسش که عرضه سهام رسانه‌ها در بازار سهام در شرایطی که رسانه‌ها با بحران‌های مالی مواجه‌اند چه منافعی دارد گفت: به طور کلی عرضه اولیه سهام خاصیت‌هایی دارد که این خواص برای صنعت رسانه هم قابل تعمیم است. به طور مثال، علاوه بر رژیم مالی جدیدی که برای شرکت‌های تازه‌وارد در بورس و فرابورس لحاظ می‌شود یک سری فواید بلندمدت هم شامل این شرکت‌ها می‌شود. مثلا رسانه‌هایی که بعضا دولتی و سیاسی اداره می‌شوند از زمانی که وارد بازار سرمایه شوند باید یک سری استراتژی‌ها و پلان‌هایی برای توسعه و رشد سودآوری‌شان طراحی کنند که همین موضوع منجر به شکوفایی آن‌ها می‌شود.

 مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر اینکه ورود رسانه‌ها به بورس قطعا در اصلاح ساختارشان نقش اساسی ایفا خواهد کرد، گفت: به گفته مدیران شرکت‌هایی که خارج از بازار سهام بوده‌اند، به ویژه شرکت‌هایی که در بخش عمومی یا دولتی فعالیت می‌کردند، تا قبل از حضور در بازار سهام نمی‌دانستند به معنای واقعی کلمه، استراتژی چیست.

 هامونی افزود: مدیرعامل یکی از پالایشگاه‌ها می‌گفت ما تا قبل از ورود به بورس باید بر اساس یک سری سیاست‌های دیکته شده رفتار می‌کردیم اما بعد از عرضه سهام در بورس این رویه تغییر کرد و هم اکنون هر هفته جلسات مختلفی برای تعیین استراتژی و راهبرد شرکت برگزار می‌کنیم. او تأکید کرد: این یکی از الزامات حتمی شرکت‌هایی است که سهامشان در بورس عرضه می‌شود و مطمئن هستم که این اتفاق برای صنعت رسانه هم خواهد افتاد.

سیاست‌گذار هم به فواید بورس پی برده است

 او با بیان اینکه حاکمیت هم به فواید عرضه سهام شرکت‌ها در بورس پی برده، تأکید کرد: قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران هم به این نتیجه رسیده‌اند که اگر قرار باشد یک مجموعه دولتی که بعضا سیاسی هم اداره می‌شود عملکردش بهبود یابد و اصلاح شود باید سهامش در بازار سهام پذیرش و عرضه شود. هامونی افزود: به همین دلیل بود که مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال ۹۸ تصویب کرد سهام استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس پذیرش و عرضه شود. او تأکید کرد: توصیه ما برای بهبود صنعت رسانه این است که برای بهبود حالشان وارد بازار سهام شوند.

نگرانی مالکان عمده

 مدیرعامل فرابورس در پاسخ به این پرسش که برخی مالکان نگرانند که اگر سهامشان در بورس عرضه شود کنترلشان بر شرکت از دست برود، گفت: جای نگرانی نیست، برای این موضوع راه‌حل وجود دارد. به طور معمول مالکان عمده سعی می‌کنند درصد مالکیتشان، پس از عرضه در بازار سهام کمتر از ۶۶ درصد نباشد و این کار برای تصمیم‌گیری‌های کلان مثل افزایش سرمایه، انتخاب اعضای هیأت مدیره و غیره انجام می‌شود. او اضافه کرد: همچنین سازمان بورس در حال تدوین مقرراتی برای ارائه سهام ممتاز به سهامداران اصلی شرکت است و این سهامداران می‌توانند سهامدار ممتاز باشند.

اقتصاد رسانه باید اصلاح شود

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه برای توسعه هر بخشی باید به ساختار اقتصادی آن بخش هم توجه کرد توضیح داد: به اعتقاد من هر بخشی یک زمینه اقتصادی هم دارد که اگر زمینه اقتصادی آن بخش اصلاح شود آن بخش شکوفا خواهد شد. بنابراین اگر اقتصاد رسانه درست شود و چرخ معیشت اصحاب رسانه خوب بچرخد، رسانه‌ها می‌توانند بالنده و شکوفا شوند. هامونی با بیان اینکه این بخش اقتصادی در همه بخش‌ها از جمله فرهنگ، هنر، بهداشت، ورزش و … وجود دارد توضیح داد: فرابورس و مجموعه بازار سرمایه آمادگی کامل دارد تا از طریق فراهم کردن زمینه‌های حضور رسانه‌ها در بازار سهام بستر رشد این صنعت را فراهم کند. به گفته او، بازار سرمایه برای همه بخش‌ها نسخه و راهکار دارد و رسانه‌ها اگر به بورس بیایند بزرگ‌تر می‌شوند.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا