كشاورزی و دامپروری

ورود ۴ هزار تن گل و لای به هر هکتار از باغات سیل زده

محقق موسسه تحقیقات امور باغبانی کشور از ورود ۴ هزار تن گل و لای به هر هکتار از باغات سیل زده خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر مجید ظهوری محقق موسسه تحقیقات امور باغبانی کشور در گفتگو با برنامه شاخه های طلایی گفت: سیلاب اخیر به هر هکتار زمین در حدود ۴ هزار تن گل و لای وارد کرد که معادل ۳۵۰ کامیون است.

وی افزود: رسوبات ناشی از سیل در حدود ۳۰ سانتی متر به سطح زمین های باغی اضافه کرده که استخراج این حجم در مدت زمان کوتاه میسر نیست.

همچنین بخوانید

ظهوری افزود: به منظور ضد عفونی درختان و ریشه های آنها باید تا شعاع ۱ متر از طراف درختان را گود کرده و رسوب زدایی نمایند تا به سطح باغ رسیده و با استفاده از سموم قارچ کش مانند اکسی کلرور مس یا محلول بردو طوقه و تنه را ضد عفونی نمایند.

این محقق موسسه تحقیقات امور باغبانی در خصوص نحوه ضد عفونی درختان گفت : سم مورد نیاز باید دارای غلظت مناسب باشد تا با اسفاده از قلم مو به ارتفاع ۱ متری تنه درخت را پوشانده تا از نفوذ قارچ ها جلوگیری شود .

وی در خصوص راهکار تخلیه رطوبت های اضافی در خاک گفت: با استفاده از زیر شکن ها بین ردیف ها باید سله شکنی خاک صورت گیرد تا ضمن تخلیه رطوبت های اضافی عملیات کود دهی نیز انجام شود.

وی متذکر شد: اگر عملیات به سرعت انجام نشود موجب فساد ریشه و مرگ و میر درختان خواهد شد.

وی در پایان آبیاری منظم را از دیگر الزامات احیای درخت و زمین دانست و گفت : باغداران تا بازیابی ریشه باید آبیاری را بطورب منظم انجام دهند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا