انرژیصوت

خام فروشی ۱۰۸ ساله نفت در ایران

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خام فروشی نفت در ایران از قدمت ۱۰۸ ساله برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  هدایت الله خادمی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: تاکید مقام معظم رهبری و همینطور تمامی کارشناسان، صاحبنظران، استادان دانشگاه همه و همه اینکه نباید نفت را بصورت خام روی ریل صادرات قرار داد بلکه باید این ماده ارزشمند را تبدیل به فرآورده های با ارزش افزوده بالا و سپس صادر کرد.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: تبدیل نفت خام به فرآورده ضمن درآمدزایی، ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغال، قدرت ارزآوری و متنوع سازی در صادرات می تواند اثرات تحریم ها را به شدت کاهش دهد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه گوش شنوایی طی سال های گذشته برای این حرف ها وجود نداشت و ایران با خام فروشی هم اکنون به یک کشور تک محصولی تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود: این تک محصولی باعث شده دشمنان به راحتی ایران را تحریم کنند چون فقط یک کالا (نفت) برای فروش در اختیار دارد تا بتواند بودجه سالانه کشور را تامین کند.

خادمی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقط در زمان «غلامرضا آقازاده» وزیر وقت نفت دو پالایشگاه (بندرعباس و اراک) در کشور احداث و بجزء این دو پالایشگاه هیچ کاری در مملکت انجام نشده است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: اعتقاد برخی از مسئولان این بود که واردات بنزین و دیگر فرآورده ها بهتر از تبدیل نفت خام به فرآورده است که متاسفانه چنین طرزفکرهایی کشور را به این نقطه رسانده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: پالایشگاه دیگری به نام ستاره خلیج فارس در دولت های قبلی کلید خورد و در این دولت تکمیل و به بهره برداری رسیدو همه به اثرات مثبت این اقدام واقف هستند.

وی در ادامه یادآورشد: سرمایه گذاری در زمینه توسعه واحدهای پترو پالایش یک ضرورت اجتناب ناپذیر در کشور است چراکه گذر اشتغال، رونق تولید، قدرت ارزآوری، توسعه صادرات، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر از مسیر تبدیل نفت خام به فرآورده های باارزش افزوده بالا می گذرد نه صادرات نفت خام!.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا