صنعت، معدن، تجارت

ممنوعیت واردات ۱۵۳۰ قلم کالا/ ایجاد بازار برای کالاهای ایرانی

گرمسار – معاون‌ امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال گذشته واردات یک‌هزار و ۳۹۰ قلم کالا ممنوع شده بود، گفت: در سال جاری نیز واردات یک‌هزار و ۵۳۰ کالا ممنوع خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، فرشاد مقیمی، صبح چهارشنبه در جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان به میزبانی بخشداری ایوان کی با بیان اینکه در سال گذشته واردات یک‌هزار و ۳۹۰ قلم کالا ممنوع بود که در سال‌جاری واردات یک‌هزار و ۵۳۰ کالا ممنوع خواهد شد، تاکید کرد: سال گذشته پنج میلیارد دلار برای کالاهای ایرانی بازار ایجاد شد.

وی با بیان اینکه موضوع ساخت و تولید داخل یکی از موارد محوری در وزارت صمت با توجه به شعار سال ۹۸ است، افزود: دو اولویت شامل بومی‌سازی و تولید داخلی در کنار قطع وابستگی به خارج از کشور در زمره توجهات ویژه فعالان بخش‌های صنعتی در سال ۹۸ باشد.

احصاء مشکلات ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز مجموعه‌های صنعتی نیز در کشور وجود دارند که نیازمندی‌های آنها از خارج کشور تأمین می‌شود، گفت: این در حالی است که توان تولید محصولات در داخل کشور وجود دارد و برای رفع این مشکل پیشنهاد شده تا طی نمایشگاهی توانمندی‌های تولیدی داخلی برای صاحبان صنایع و سرمایه گذاران به نمایش گذاشته شود.

مقیمی افزود: مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از حضور سرمایه‌گذاران در این عرصه و قطع وابستگی به خارج از کشور به صورت ویژه حمایت کند تا شاهد اتفاقات خوبی در عرصه تولید باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تأمین مواد کارخانجات از دو طریق واردات و مواد اولیه داخلی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: بخش واردات نیاز به تأمین ارز دارد و کمیته‌ای نیز توسط وزارت صمت با حضور بانک مرکزی تشکیل شده و لذا همه هفته طی جلسه‌ای مشکلات ارزی واحدهای صنعتی و تخصیص ارز انجام می‌شود که نیاز است تا مشکلات ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان احصاء و به این کمیته ارسال شود.

بررسی مشکلات و موانع صاحبان صنایع در حوزه گمرکات

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: این وزارتخانه برای رفع موانع و مشکلاتی که در حوزه گمرک وجود دارد نیز کمیته مشترکی با مجموعه گمرک تشکیل داده است و مشکلات و موانع صاحبان صنایع در این حوزه نیز بررسی و رسیدگی خواهد شد.

مقیمی بیان کرد: با تصمیم ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید، برخی قوانین و مقررات بر اساس شرایط اقتصادی حال حاضر کشور و برای رونق تولید و بهبود مسیر توسعه صنایع، بازبینی و اصلاح شدند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید به واحدهایی که در شرایط امروز به صورت مطلوب فعالیت دارند نیز توجه ویژه داشته و مشکلات و موانع این واحدها که شرایط مناسب داشته و توسعه صادرات را در دستور کار خود قرار داده‌اند، رسیدگی و برطرف شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا