بانک و بیمهصوتطلا و ارز

راهیابی ۲۰ درصد از ارز دولتی به سفره مردم

 

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: کمتر از ۲۰ درصد از ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به سفره مردم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محسن جلال ‌پور در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: سال گذشته حدود ۲۸ میلیارد دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی با ارزش ریالی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی تزریق شده که به صورت رانت نصیب برخی افراد شده است.

همچنین بخوانید

وی اظهارداشت: بخش عمده ای از ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به صورت کالاهای قاچاق یا تبدیل شده به کالاهای دیگر در بازارهای مختلف و بازارهای کشورهای دیگر سربرآورده که این وضعیت نتیجه یک سیاست گذاری نادرست است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به سفره مردم می رسید بازهم میزان بهره مندی و مصرف خانواده های با تمکن مالی بالا نسبت به خانواده های فقیر بیشتر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تنها یک رانت بوده که از سوی عده ای استفاده شده و مردم از آن بهره مند نشده اند تنها راهکار عادلانه را پرداخت یارانه نقدی به همگان و آزادسازی قیمت ها عنوان کرد.

جلال پور همچنین گفت: از زمانی که بحث ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مطرح شده بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی نظراتی ارائه داده اند که بعد از ۱۴ ماه این نظرات مبنی بر اینکه مصرف کننده واقعی از یارانه ارزی مزبور بهره ای نبرده تحقق یافته است.

وی افزود: عمده رانت ایجاد شده از سوی عده ای در کشور خورده و برده شده و بحث افزایش قیمت ها بعد از هر جهش ارزی بیانگر این مسئله است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران اظهارداشت: بعد از انقلاب چهار دوره جهش ارزی در کشور وجود داشته که در سه دوره آن با وجود عدم اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی ارز مبادله ای به ارز بازار نزدیک بوده اما این بار قیمت ارز دولتی تا یک سوم قیمت ارز بازار عرضه شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در چنین شرایطی قیمت کالاها کمتر از قیمت کالاها در دوره های قبل نبوده است، ادامه داد: متوسط سبد مصرف مردم نسبت به یکسال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته و پیش بینی می شوند این روند افزایش قیمت ها در سال ۹۸ هم ادامه داشته باشد.

جلال پور با بیان اینکه در دورهای قبلی هم طی دو سال افزایش قیمت ارز بر روی کالا به صورت کامل اثر گذاشته است، گفت: در سال ۷۲ تا ۷۳ حدود ۱۵۹ درصد، در سال ۷۶ و ۷۸ هم ۹۰ درصد و در سال ۹۰ تا ۹۱ نیز ۱۹۵ درصد بر نرخ ارز افزوده شده است.

وی به رادیو اقتصاد یادآور شد: باوجود آن که طی سه دوره گذشته این میزان ارز دولتی به واردکنندگان اختصاص نیافته بود اما قیمت هایی که مردم طی دوره های مدنظر پرداخت کرده اند تفاوت چندانی با قیمت های این دوره نداشته و از قیمت های امروز پائین تر نبوده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا