صنعت، معدن، تجارتصوتكشاورزی و دامپروری

واردات برنج ادامه می یابد

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: بطورکلی با لغو ممنوعیت واردات همزمان با برداشت محصول داخلی برنج خارجی وارد کشور خواهد شد تا از گران شدن برنج ایرانی جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مسیح کشاورز در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: در نشست روز گذشته ستاد تنظیم بازار کشور دستور ممنوعیت واردات برنج در سال جاری لغو شد.

همچنین بخوانید

وی اظهارداشت: دوره ممنوعیت واردات برنج از سال ۹۳ آغاز شد که در آن دوره اتخاذ چنین تصمیمی ضرورت داشت اما ادامه روند ممنوعیت واردات امری اشتباه بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه داد: برنج وارداتی هندی و پاکستانی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی زیر قیمت مصوب در فروشگاه های زنجیره ای به دست مردم رسیده است.

وی قیمت هرکیلوگرم برنج هندی را هشت هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی را هشت هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: اگر در فروشگاهی بالاتر از این قیمت ها برنج وارداتی به فروش برسد تخلف صورت گرفته است.

کشاورز با تاکید بر اینکه تا کنون در حوزه برنج خارجی کمبودی در بازار نبوده است، اظهارداشت: با لغو ممنوعیت واردات، برنج هندی و پاکستانی در بازار با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی توزیع می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه برنج ایرانی به اندازه کافی گران شده و نباید با ممنوعیت واردات به گرانی برنج داخلی دامن زد، ادامه داد: همزمان با برداشت برنج داخلی برنج خارجی نیز وارد کشور می شود که با تحقق این مهم دیگر برنج داخلی گران نخواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با تاکید بر اینکه ایران با پاکستان نمی تواند مبادلات مالی داشته باشد همین مسئله سبب شده واردات برنج سفید از این کشور متوقف شود، گفت: در سفر نخست وزیر پاکستان به ایران صحبت هایی انجام شده و انتظار می رود گشایش هایی حاصل و برنج سفید پاکستانی دوباره وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه با واردات برنج پاکستانی رستوران ها و اهالی استان های مرزی مشکلی در تامین برنج نخواهند داشت، افزود: مردمی که برنج پاکستانی مصرف می کردند با ممنوعیت واردات به سمت مصرف برنج ایرانی روی آوردند همین مسئله منجر به افزایش قیمت برنج ایرانی شد.

کشاورز در ادامه از کیفیت مطلوب برنج پاکستانی سخن گفت و به رادیو اقتصاد یادآور شد: شش دهک از جامعه به دلیل شرایط اقتصادی برنج خارجی مصرف می کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا