بین الملل

انتقال نفت عربستان از خط لوله شرق متوقف شد

شرکت سعودی آرامکو عربستان از توقف فعالیت خط لوله انتقال نفت شرق به غرب واقع در غرب ریاض در پی حمله دیروز هواپیماهای بدون سرنشین به ایستگاه‌های پمپاژ نفت این کشور خبرداد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، پس از حمله‌های دیروز هواپیماهای بدون سرنشین به ایستگاه‌های پمپاژ نفت عربستان در فاصله ۳۲۰ کیلومتری غرب ریاض، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو اعلام کرد که برای بررسی خسارت‌ها به‌طور موقت، فعالیت خط لوله نفتی شرق به غرب این کشور موسوم به پترولاین را متوقف کرده است.

پیرو حمله‌های دیروز و حمله به دو نفتکش عربستانی در بندر فجیره در امارات متحده عربی، کابینه عربستان سعودی بلافاصله پس از دیدار با ملک سلمان، پادشاه این کشور در بیانیه‌ای رسمی مدعی شدند که حمله‌های خرابکارانه تأسیسات نفتی عربستان تنها این کشور را هدف قرار نمی‌دهد بلکه امنیت عرضه نفت و اقتصاد جهانی را نیز به مخاطره می‌اندازند.

در همین حال، خبرگزاری دولتی عربستان در بیانیه‌ای دیگر به نقل از خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، اعلام کرد که حمله هواپیماهای بدون سرنشین به ایستگاه پمپاژ نفت که نفت خام را از استان نفت‌خیز در منطقه شرق به بندر ینبع در امتداد سواحل دریای سرخ منتقل می‌کند، رخ داده است.

مسئولان وزارت انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان نیز مدعی شدند که حمله‌های یادشده به تأسیسات نفتی این کشور منجر به آتش‌سوزی‌هایی شد که اکنون متوقف شده است و همچنین خسارت‌هایی جزئی به یکی از ایستگاه‌های پمپاژ نفت وارد شد، اما تأثیری بر تولید و صادرات نفت عربستان نداشته‌اند.

خط لوله موسوم به پترولاین به‌طور عمده نفت خام تولیدی در میدان‌های شرق عربستان را به بندر ینبع در شمال تنگه باب‌المندب در دریای سرخ منتقل می‌کند.

خبر حمله به تأسیسات نفتی عربستان سبب شد قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال در پایان معاملات روز سه‌شنبه (۲۴ اردیبهست‌ماه) با بیش از یک دلار افزایش به ۷۱ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه رسید.

حمله‌های دیروز در فاصله ۳۲۰ کیلومتری غرب ریاض و همچنین حمله به چهار کشتی در بندر فجیره در امارات متحده عربی، نگرانی‌ها درباره امنیت فعالیت‌های نفتی در منطقه حاشیه خلیج فارس را افزایش داده است. ازسوی دیگر، امارات متحده عربی به تازگی اعلام کرده است که افزون بر دو نفتکش عربستانی آسیب‌دیده در حملات این هفته در بندر فجیره، یک کشتی اماراتی و یک کشتی نروژی نیز آسیب دیده‌اند و امارات با همکاری کشورهای دیگر، در حال تحقیق درباره این حادثه است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا