امور زیربناییراه و ساختمان

لزوم بازگشت سامانه بازار املاک به ریل

 

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت بازگشت سامانه اطلاعات بازار املاک ایران به ریل در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  عباس فرهادیه در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این سامانه که با مخفف سابا شناخته می شود سال ۱۳۸۷ از سوی هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شده است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: بنابراین بوده که تمامی معاملات انجام گرفته در سطح هفت کلان شهر ایران از قبیل تهران، مشهد، زنجان، رشت، یزد، شیراز و اصفهان ضمن دریافت کد رهگیری در سامانه مزبور ثبت شود.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: معامله شامل مشخصات فیزیکی و قیمت ملک است.

وی در ادامه افزود: سامانه اطلاعات بازار املاک دو تا سه سال پیش خوب کار می کرد و مبنای بسیار عالی برای مردم جهت خرید و فروش املاک محسوب می شد.

فرهادیه با بیان اینکه سامانه مزبور جی آی اس بیس و به گوگل مپس ارتباط دارد، اظهارداشت: برای مثال فردی که قصد خرید یا فروش ملکی را در محل و منطقه سکونت خود را داشت با مراجعه به سامانه از وضعیت معاملات با خبر و قیمت واقعی املاک مورد معامله را استخراج می کرد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: متاسفانه چند سال پیش با رای دیوان عدالت اجبار این قضیه را برداشت وسامانه قدری تضعیف شد.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: بهترین نقطه ای که می توان قیمت واقعی ملک را استخراج کرد معاملات واقعی واتفاق افتاده در این حوزه است.

وی اضافه کرد: تمامی تلاش همکاران در وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و مشاوران املاک بر اینکه سامانه مزبور باحداکثر اطلاعات دوباره به ریل برگردد.

فرهادیه گفت: هم اکنون در هفت کلان شهر کشور همچون تهران، مشهد، زنجان، رشت، یزد، شیراز و اصفهان اطلاعات معاملات مسکن در سامانه ثبت و کد رهیگیری صادر می شود.

وی افزود: بطورکلی در همین حدی که اطلاعات ثبت می شود کفایت هست یعنی یک جامعه آماری دارید ولی شاید این جامعه آماری خیلی قوی نباشد.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یادآورشد: هم اکنون در دنیا استفاده از اطلاعات خود مردم و بازخورددادن به مردم روشی که به شدت مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا