بورسبورس اوراق

عقبگرد ۷۲۸ نماگر شاخص تهران در آخرین روز معاملات هفته/ تولیدکنندگان روانکار به کمک شاخص آمدند

شاخص بورس تهران امروز به رغم آنکه در ابتدای معاملات نزدیک به ۵۰۰ واحد رشد کرده بود در نهایت تسلیم عرضه‌های بازار شد و ضمن ثبت افتی ۷۲۸ واحدی به سطح ۲۱۱ هزار و ۱۷ واحد رسید. نمادهای «فارس»، «شبهرن» و «فولاد» بیشترین تاثیر را بر حرکت امروز شاخص داشتند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات آخرین روز کاری هفته بورس و فرابورس تهران نیز به پایان رسید. طی این روز شاخص بورس تهران که در نخستین دقایق شروع معاملات مسیر صعودی دو روز گذشته را پی گرفته بود، در ادامه معاملات روز جاری با افزایش میزان عرضه در بسیاری از نمادها کم کم تغییر جهت داد و در حالی که در ابتدا به سطح ۲۱۲ هزار و ۲۵۰ واحدی رسیده بود در نهایت ضمن افتی ۷۲۸ واحدی به کف کانال ۲۱۱ هزار واحدی رسید.

همچنین بخوانید

بازار سهام کشور که همچنان تحت تاثیر افت سنگین شاخص بورس و تبدیل همه تقاضاهای ماه‌های گذشته به عرضه در هفته قبل قرار دارد، کم و بیش توانسته وضعیت بهتری را نسبت به روزهای ابتدایی هفته سپری کند. بر این اساس معاملات هفته جاری در حالی خاتمه یافته است که به نظر می رسد از فشار فروش وارده در هفته جاری رفته رفته کم شده است. تایید این مدعا را می‌توان در کاهش قیمت‌های روز جاری جست و جو کرد که اگرچه امروز نیز در معاملات بسیاری از نمادها دیده شدند با این حال به حدی از شدت و قدرت برخوردار نبودند که نمادهای بزرگ بازار را با صف فروش‌های پایدار و سنگین مواجه کنند.

با نگاهی به فهرست نمادهای موثر بر شاخص می‌توان دریافت که امروز به مانند روزهای پر فروش دو هفته اخیر شاهد شکل گیری صف فروش در هیچ یک از نمادها نبوده‌ایم؛ رویدادی که می‌توان آن را به فال نیک گرفت. چرا که نبود فشار فروش در سهم‌های یاد شده گواهی است بر آن که اگر چه همچنان حضور فروشندگان در سفارش‌های معاملاتی از خریداران گر رنگ‌تر است با این حال هیچ یک از طرفین معاملات در اغلب نمادها حاضر نیستند بر قیمت‌هایی پایین‌تر از یک الی دو درصد پایین تر از محدوده صفر تابلو با هم توافق کنند. آن طور که به نظر می‌آید فعالان بازار به توجه به جمیع جهات انگیزه بیشتری برای کاستن از قیمت سهام ندارند و همچنان بر رونق بازار در بلند مدت اتفاق نظر دارند.

نگاهی به معاملات گروه فرآورده‌های نفتی

معاملات گروه فراورده‌های نفتی امروز تاثیر به سزایی بر حرکت نماگر اصلی بازار سهام یعنی شاخص بورس داشت. در حالی که نمادهای پالایشی در ابتدای معاملات توانسته بودند موجبات رشد شاخص را فراهم بیاورند در ادامه معاملات با اینکه شاخص نتوانسته بود به رشد خود ادامه دهد با این حال از سرگیری معاملات شرکت‌های تولید کننده روانکار همچون «شسپا» و «شبهرن» توانست باعث جلوگیری از افت بیشتر شاخص شود به طوری که «شبهرن» با ۱۸۴ و «شسپا» با ۱۴۱ وحد بیشترین تاثیر مثبت را بر دماسنج اصلی بازار گذاشتند. گفتنی است، قیمت هر یک از این دو نماد یعنی «شبهرن» و «شسپا» به ترتیب ۱۵.۶ و ۱۴.۸ درصد در قیمت پایانی افزایش داشته است که این رویداد در پی افزایش ۶۰ الی ۷۰ درصدی قیمت محصولات این دو شرکت رخ داده است.

خودرویی‌ها در حال افت و خیز

 معاملات امروز نمادهای خودرویی همچون بسیاری از نمادها با افت قیمت مواجه شده بود این نمادها که بر خلاف بسیاری از سهم‌های بازار بیشتر با شایعه و خوشبینی‌های سفته بازانه دستخوش تغییر قیمت می‌شوند، در روز جاری بر خلاف روز گذشته قرمزپوش شدند. این گروه که همیشه تحت تاثیر اخبار مربوط به افزایش سرمایه و خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت با افزایش و کاهش مواجه می‌شوند امروز نیز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در این میان «خساپا» با تبادل ۲۰۲ میلیون سهم به ارزش ۲۷.۵ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را دارا بود. نمادهای «خودرو» و «خزامیا» نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

آمار و ارقام بازار

کاهش ۷۲۸ واحدی امروز شاخص بورس تهران عقب نشینی  ۰.۳۴ درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. افت یاد شده به واسطه تغییرات قیمت در نمادهایی نظیر «فارس»، «شبهرن» و «فولاد» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۱۱ هزار  و ۱۷ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر پالایشی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۹۳۱ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و ۵۸ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرویی با مجموع ارزش معاملات ۱۳۰ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. گروه‌های بانک‌ها، سیمان، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با کاهش ۴.۶ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «کرمان» و «شراز» پذیرفت. این در حالی است که نمادهایی مثل «زاگرس»، «مارون» و «ذوب» در روز جاری اثر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۴۹۱ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۳۹۱ میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۷۶۲ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا