بین الملل

رشد خرده فروشی در چین به پایین ترین رقم طی ۱۶ سال گذشته رسید

چین گزارش داد رشد خرده فروشی و تولید صنعتی در ماه آوریل در این کشور ضعیف بوده است. این گزارش فشار بر پکن را در بحبوحه افزایش جنگ تجاری با آمریکا بیشتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،  چین روز چهارشنبه گزارش داد رشد خرده فروشی و تولید صنعتی در ماه آوریل در این کشور ضعیف بوده است. این گزارش فشاربر پکن را در بحبوحه افزایش جنگ تجاری با آمریکا بیشتر می‌کند.

فروش پوشاک برای اولین بار از ۲۰۰۹ کاهش یافت که نشان می دهد مشتریان چینی   حتی قبل از آنکه آمریکا روز جمعه عوارض را بالا ببرد و باعث نگرانی صادرکنندگان شود، نگران اقتصاد بوده اند.

کل خرده‌فروشی ۷.۲ درصد در آوریل  نسبت به سال گذشته رشد داشت که کندترین سرعت از ۲۰۰۳ بود. این مقدار از ۸.۷ درصد ماه مارس هم کمتربود.

همچنین بخوانید

این اطلاعات نشان می دهد مصرف کنندگان در حال کاهش هزینه های خود در محصولاتی مانند مراقبت های بهداشتی و مواد آرایشی هستند، در حالی که از خرید کالاهای گران قیمت مثل اتومبیل هم خودداری می‌کنند.

نی ون، یک اقتصاددان چینی گفت:« خرده فروشی ضعیف تا حدی نتیجه بدتر شدن شرایط اشتغال و کاهش درآمد گروه های متوسط و پایین جامعه است. دولت باید کاهش مالیات و سوبسید ها را در رابطه با این گروه از مردم اجرایی کند».

در کل، اطلاعات چین در ماه آوریل تا حد زیادی از دست رفتن شتاب رشد اقتصادی را نشان می‌دهد. رشد  تولید صنعتی چین بیش از حد انتظار کاهش یافته و به ۵.۴ درصد در آوریل رسیده است که نسبت به اوج ۸.۵ درصد ماه مارس کمتر است.

تولید وسایل نقلیه موتوری  تقریباً ۱۶ درصد با کاهش تقاضا افت کرد. تولید سدان ۱۸.۸ درصد پایین آمد که بیشترین کاهش از سپتامبر ۲۰۱۵ بود. اطلاعات صنعتی در این هفته نشان می‌دهد فروش اتومبیل ۱۴.۶ درصد در آوریل برای دهمین ماه متوالی کم شده است.

علاوه بر نگرانی ها در مورد تقاضای داخلی، اطلاعات سقوط غیرمنتظره در سرمایه گذاری را هم نشان میدهد. رشد سرمایه‌گذاری در ۴ ماه اول سال جاری تا ۶.۱ درصد کاهش یافت. انتظار می‌رفت رشد تا ۶.۴ درصد بالا برود.

سرمایه گذاری بخش خصوصی هم از ۶.۴ درصد به ۵.۵ درصد کاهش یافته که نشان می دهد این بخش همچنان با مشکل مواجه خواهد بود. بخش خصوصی اکثریت مشاغل چین و حدود ۶۰ درصد کل سرمایه گذاری ها را تشکیل می دهد.

به نظر می رسد مذاکرات بین آمریکا و چین به بن‌بست خورده است ولی ترامپ تاکید کرد گفتگو ها بین این دو اقتصاد بزرگ جهان ادامه دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا