انرژی

مصرف روزانه ۲۰.۹ میلیون مترمکعب CNG در ایران/ نصف ظرفیت ایجاد شده خالی است

هم‌اکنون ظرفیت عرضه روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب سوخت CNG در سراسر کشور وجود دارد اما به طور متوسط روزانه ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب CNG‌ در سبد سوخت حمل‌ونقل ایران مصرف می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،  در‌حالی که ۱۲ سال پیش روزانه ۳ میلیون مترمکعب سوخت CNG در سبد سوخت حمل و نقل کشور مصرف می‌شد، این رقم اکنون به بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

شمار جایگا‌ه‌های عرضه سوخت CNG‌ در کشور به مرز ۲۵۰۰ باب رسیده و هم‌اکنون ظرفیت عرضه روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب سوخت CNG در سراسر کشور وجود دارد اما به طور متوسط روزانه ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب CNG‌ در سبد سوخت حمل‌ونقل ایران مصرف می شود.

شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص گفت: هم‌اکنون جایگاه‌های عرضه CNG در همه نقاط کشور توسعه یافته‌اند و ۵۰ درصد ظرفیت مازاد برای پذیرش مشتری در این بخش نیز وجود دارد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه یکی از راه‌حل‌های موثر برای تنوع بخشی به سبد سوخت خودروها، استفاده بیشتر از سوخت پاک CNG است، افزود: عمده چالش‌های این صنعت در کشور، تولیدنشدن خودروهایی با پیمایش بالا، تولید نشدن خودروهای پایه گازسوز استاندارد که ظرفیت حجم زیادی به باک اختصاص نیابد، نبود قیمت قابل مقایسه و رقابتی در مقایسه با دیگر سوخت‌هاست که البته وزارت نفت در این زمینه مسوولیت خود را انجام داده است.

به گفته این مقام مسئول، توجه به موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت و تنوع بخشی به سبد سوخت برای برنامه‌ریزی‌های کلان دستگاه‌ها، لازمه حرکت در مسیر صحیح توزیع سوخت و توسعه است که البته هم‌اکنون سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه کار می‌کنند.

با مصرف متوسط روزانه ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب CNG توسط ناوگان ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی دوگانه‌سوز کشور، عملا نزدیک به ۲۱ میلیون لیتر بنزین در بخش حمل‌و نقل کمتر مصرف شده و این مقدار سوخت CNG جایگزین این مقدار مصرف بنزین شده است.

در حال حاضر روزانه بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود، در حالی که با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید بنزین ایران به مرز ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

از اینرو اگر سوخت CNG در سبد سوخت کشور نبود، اکنون مصرف بنزین از میزان تولید فعلی آن که پس از بهره برداری از پروژه مهم فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تحقق یافته، پیشی می گرفت و موجب می شد تا در روزهای پرمصرف‌تر سال مثل سفرهای تابستانی، نیازمند واردات بنزین باشیم.

بنابراین هرچه استفاده از ظرفیت‌های عرضه سوخت CNG بیشتر شود، مقدار بیشتری از مصرف روزانه بنزین با مصرف CNG جایگزین شده و ثبات و پایداری در خودکفایی کسب شده در تأمین بنزین بیشتر خواهد شد و از سوی دیگر با مصرف بیشتر CNG، بنزین بیشتری برای طرح‌ریزی صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی و به دنبال آن ارزآوری قابل توجه برای کشور در اختیار خواهیم داشت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا