صنعت، معدن، تجارت

مرزهای مبادله کالایی ایران و عراق به ۱۲ مرز افزایش می‌یابد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: هم اکنون ایران و عراق در ۸ مرز مبادله کالایی دارند که به زودی به ۱۲ مرز افزایش می‌یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، یحیی آل‌اسحاق اظهار داشت: استفاده از ظرفیت ترانزیت عراق، واردات کالاهای مورد نیاز از مسیر این کشور و افزایش فعالیت در طرح‌های فنی و مهندسی عراق در کنار پوشش ریسکی که صندوق ضمانت صادرات برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی انجام می‌دهد دستیابی به مبادلات ۲۰ میلیارد دلاری میان دو کشور را تسهیل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم بخشی از واردات خود را از طریق عراق انجام دهیم که امکان آن هم وجود دارد هم مبادلات دو کشور متوازن می‌شود و هم ما نیازهای وارداتی خود را کم هزینه‌تر وارد خواهیم کرد.

آل اسحاق گفت: البته در حوزه‌های زیرساختی حمل و نقل در عراق برخی مشکلات وجود دارد که با مذاکرات صورت گرفته و طرح‌های در دست اجرا این مشکلات حل می‌شود که از جمله آن احداث پل خرمشهر – بصره و ساماندهی به راه‌های زمینی علاوه بر افزایش مرزهای تبادل کالایی است.

وی افزود: در صورتی که بتوانیم از این ظرفیت در عراق استفاده کنیم حجم مبادلات میان دو کشور در مرحله نخست از میزان کنونی، بیش از ۶ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه مشکلات مالی و بانکی دو کشور هم تا حد زیادی رفع شده است که موجب می‌شود هزینه‌های صادرات و واردات دو کشور کاهش یابد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا