امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۳۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی مناطق عشایری اختصاص داده می شود

قزوین- رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان برای تامین منابع آبی و ۲۶۰ میلیارد تومان برای تقویت زنجیره تولید عشایر اختصاص داده می شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، جلسه شورای عشایری استان عصر چهارشنبه با حضور کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران، عبدالمحمد زاهدی استاندار، علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در استانداری قزوین برگزار شد.

کرمعلی قندالی در این جلسه اظهار داشت: ساختار جدید عشایر که برای هشت استان تعریف شده از جمله قزوین توانسته نقش مهمی در ساماندهی مشکلات این گروه داشته باشد و در مدت کوتاه شکل گیری این تشکیلات قزوین توانسته بخوبی عمل کند و موفق باشد.

وی بیان کرد: در حوزه عشایر وظیفه سنگینی داریم و با توجه به نقش مهم عشایر در تولید صنایع دستی، گوشت قرمز و دام باید بتوانیم نیازهای معیشتی و رفاهی این افراد را تأمین کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور تصریح کرد: اولویت ما تأمین معیشت و رفاه عشایر و کمک به توانمند شدن آنها در تولید کشاورزی است و این جمعیت هر چند از نظر تعداد کم هستند اما نقش بسیار مهمی در بخش تولید کشاورزی کشور بر عهده دارند و این یک نگرش ملی است که عشایر حمایت شوند.

قندالی یادآور شد: نگاه به عشایر باید به بلندای تمدن و نقش آنها باشد نه به زیست ساده آنها لذا تلاش کردیم تا با فعال شدن شورای عشایر از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در استفاده از انرژی پاک خورشیدی برای سایت‌های عشایر کار خوبی در حال اجرا و نهایی شدن است و همه زیست گاه‌های عشایر به پنل خورشیدی مجهز می‌شوند.

قندالی تصریح کرد: دو هزار نقطه در کشور شناسایی شده که تحت پوشش تلفن همراه قرار گیرد و عشایر از این امکانات برخوردار خواهند شد که می‌تواند مورداستفاده در مواقع نیاز قرار گیرد.

وی در خصوص بیمه عشایر هم گفت: طرح ویژه بهداشتی درمانی عشایر از کارهای خوب در حال اجراست و ۸۰۰ کانتینر سیار بهداشتی در مناطق عشایری فعال می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور یادآور شد: اعتبارات مالیات ارزش افزوده یک نعمت بزرگ است که نصیب عشایر شده و در قزوین در توزیع این اعتبارات خیلی موفق عمل شده است.

قندالی در ادامه گفت: موضوع تشکل‌های عشایر هم از دیگر مسائل مهمی بود که مورد توجه قرار گرفت و برای توانمند سازی عشایر ۲۰ میلیارد تومان به صندوق عشایر کشور کمک شد که سهم استان قزوین ۱۷۰ میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: در خصوص مالیات ارزش افزوده که در آبادانی روستاها نقش مؤثری داشت اما در توسعه نیازمند رویکرد جدیدی بود لذا به نظر رسید باید بیشتر کار کنیم و اگر این اعتبارات به تشکل‌ها داده شود نتیجه خوبی خواهد داشت لذا نگاه ما این است که به تشکل‌ها و صندوق‌های خرد عشایر کمک کنیم.

قندالی بیان کرد: در آبرسانی کارهای خوبی شد و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات آبرسانی روستاها به عشایر اختصاص داده خواهد شد ولی برای راه اعتبار نداریم که از استانداران انتظار حمایت داریم تا راه دسترسی روستایی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برای کمک به تشکل‌های عشایری مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به تشکل‌ها به صورت قرض الحسنه کمک خواهیم کرد و ۲۶۰ میلیارد تومان هم به تقویت زنجیره تولید اختصاص داده خواهد شد..

قندالی از فعالیت خوب مدیر واحد عشایر استان قزوین و نیز حمایت استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم تشکر و قدردانی کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا