صنعت، معدن، تجارت

وزیر اسبق بازرگانی : نهادی را که پاسخ‌گوی بازار باشد از بین بردیم

وزیر بازرگانی دولت دوم با ذکر این نکته که ما از ابتدا اشتباه کردیم که وزارت بازرگانی را در وزارت صنایع و معادن ادغام کردیم، گفت: ما با ادغام وزارتخانه‌ها، گوشت قربانی درست کردیم و هر مسوولیتی را به یک دستگاه دادیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، لایحه تفکیک وزارت‌ صنعت، معدن و تجارت، از بازرگانی از موضوعاتی است که مورد تاکید دولت قرار گرفته و دولتمردان معتقدند که وظایف سنگین وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان نظارت کامل بر بازار را از این وزارتخانه گرفته است و با ایجاد وزارت بازرگانی، ‌ وظایف مربوط به واردات و صادرات و تنظیم بازار در یک وزارتخانه متمرکز می شود؛ این در حالی است که  مخالفان می‌گویند تفکیک وزارتخانه‌ها در شرایطی که به دنبال کوچک‌سازی هستیم، اشتباه است، بنابراین باید فقط باید اشکالات را برطرف کرد.

اما حسن عابدی‌جعفری، وزیر بازرگانی دولت دوم در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایجاد وزارت بازرگانی به تنظیم بازار کمک می‌کند؟ اظهار داشت: در حال حاضر مسوول پاسخ‌گویی به اتفاقاتی که در بازار می‌افتد، کیست؟ جایی که باید پاسخ‌گوی این موضوع باشد، از بین رفته است و حالا سوال می‌شود که پاسخ‌گو داشته باشیم یا نداشته باشیم. معلوم است که پاسخ مثبت است.

همچنین بخوانید

وی افزود: در قضایای مربوط به کالاها، نه وزارت جهادکشاورزی آمادگی پاسخ‌گویی دارد، چون می‌گوید من مسوول تولید هستم و درست هم می‌گوید و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخ‌گوی این کار است، چون درگیر حوزه صنعت و معدن هستند.

وزیر بازرگانی دولت دوم عنوان کرد: ما باید مثل بقیه وزارتخانه‌ها، یک وزارت بازرگانی داشته باشیم که هم مردم و هم نمایندگان مجلس از آن بپرسند و هم دولت وزارتخانه را جواب‌گو بگذارد. شرایط کنونی مثل زمانی می‌ماند که شما بگویید برای آب یا بنزین، من هیچ مسوولی در کشور ندارم. چه کسی مشکلات آب را باید پاسخ‌گو باشد؟

عابدی‌جعفری در پاسخ به این پرسش که آیا این‌که مشکل فعلی بازار را به نبود وزارت بازرگانی نسبت دهیم، درست است؟ تصریح کرد: ما باید ابتدا وزارت بازرگانی را ایجاد کنیم تا به این مشکل پاسخ دهد. وزارت بازرگانی می‌تواند بخش توزیع و واردات و صادرات را سامان دهد. الان چه کسی مسوول ساماندهی این کار است؟

وی متذکر شد: در چه زمانی سراغ داشتید که حل مشکل کالاها در جلسه سران سه‌قوه مطرح شود. در حال حاضر به جای وزارت بازرگانی، سران سه‌قوه باید موضوع را حل و فصل کند. عقل حکم می‌کند که یک وزارتخانه این کارها را حل و فصل کند.

وزیر بازرگانی دولت دوم گفت: ما به‌هم‌ریختگی بازار را یک روز در بازار گوشت، یک روز پیاز، یک روز مرغ و… دیده می‌شود. ما باید ساختار را عوض کنیم تا مشکل حل شود.

عابدی‌جعفری افزود: من به شدت از دولت و مجلس گلایه دارم که چرا سریعا برای این موضوع اقدام نمی‌کنند. من به شدت نگران هستم.

وی عنوان کرد: ما ابتدا هم اشتباه کردیم که وزارت بازرگانی را در وزارت صنایع و معادن ادغام کردیم. ما با ادغام وزارتخانه بازرگانی در صنایع و معادن، گوشت قربانی درست کردیم و هر مسوولیتی را به یک دستگاه دادیم.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا