بانک و بیمهطلا و ارز

مهم‌ترین عوامل تغییر رفتار بازار ارز چیست؟

هفته پر تلاطم بازار ارز در حالی به پایان رسید که دلار بار دیگر به رغم مقاومت های جدی به کانال ۱۴۰۰۰ تومان وارد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی،دلار در آخرین روز کاری هفته در محدوده ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان کار خود را پایان داد تا رکورد تغییر ۷۵۰ تومانی قیمت تنها در یک هفته را به نام خود ثبت کند.قیمت ارز در این هفته نوسانی جدی را شاهد بود .
همتی در خصوص دلیل نوسان بالای قیمت ها در بازار ارز، به ماجرای شایعاتی که هر لحظه در خصوص جنگ و مذاکره منتشر می شود، اشاره کرد اما صرافان می گویند این همه داستان نیست.بازار ارز ایران تحت تاثیر دو عامل مهم دیگر نیز بوده است، یکی درونی و دیگری بیرونی .
سایه مالیات بر سر بازار ارز

ساز و کار دریافت مالیات از خریداران ارز اعلام شد، خبر کوتاه بود و گویا، حالا کسانی که در فاصله سال های ۹۵ تا ۹۷ با هدف سرمایه گذاری وارد بازار ارز شده اند باید شمارش معکوس را برای دریافت صورتحساب های مالیاتی آغاز کنند، این سرنوشت محتوم کسانی خواهد بود که امروز یا دیروز و شاید هم فردا قصد سرمایه گذاری در بازار را کرده اند.

این شیوه نامه اما چیست؟ این شیوه نامه به منظور رسیدگی مالیاتی به خریدهای ارزی با توجه به تحولات ارزی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ و فعالیت سوداگرانه برخی اشخاص که مبادرت به خرید ارز به هر طریق از بانک مرکزی کرده اند صادر شده است.
سرپرست سازمان امور مالیاتی، در این خصوص گفته است: کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقوقی در پایگاه اطلاعاتی مالیاتی بارگذاری شده است و ادارات امور مالیاتی مربوطه مطابق مقررات اقدام می نمایند.
وی در خصوص نحوه رسیدگی مالیاتی به خرید ارز اشخاص حقیقی نیز گفت: کلیه اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقیقی نیز براساس حجم خرید ارز جهت رسیدگی در کارگروه منتخب امور مالیاتی شهر و استان تهران و نیز ادارات کل امور مالیاتی مربوط در استان ها ارسال شده و اطلاعات جدید به دست آمده نیز ارسال خواهد شد.

خرید و فروش به کف رسید

حالا اگر در سبزه میدان و استانبول بخواهید دلیل کاهش حجم خرید و فروش را بدانید، جدا از اشاره به موضوع جدی شدن دریافت مالیات به ترس از نوسان نیز اشاره می کنند و می گویند وقتی نرخ جایگزینی غیر قابل پیش بینی می شود ، حجم معاملات کاهش می یابد،خصوصا وقتی صفت غیرقانونی بر خرید و فروش ارز سوار می شود.

حالا اقتصاد ایران نیز با این پدیده روبروست ،با غیرقانونی بودن معاملات آزاد ارز و جدی بودن تصمیم دولت برای دریافت مالیات از دلالی در بازار ارز.

به نظر می رسد شمارش معکوس برای دریافت مالیات مناسبات بازار ارز را با تغییر روبرو کند، خصوصا که همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز هم ذخایر ارزی و ذخایر اسکناس ارزی را مطلوب توصیف کرده است.

توافق برای بازگشت ارز 

از پس آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با همتی نیز خبرهای خوشی به گوش رسیده است، توافق بر سر راه های بازگشت ارز صادرات غیر نفتی به کشور ، حالا در قامت درخواستی ۶بندی از سوی بخش خصوصی خطاب به دولت خودنمایی می کنند.

در این نامه پیشنهاد شده است: مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به روش‌های موردقبول بانک مرکزی تا پایان شهریورماه ۹۸ تمدید شود و پس‌ازآن بانک مرکزی فهرست صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند را جهت اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کند.به این ترتیب بازار ارز و سرمایه گذاران این بازار تحت تاثیر سه عامل مالیات، نوسان قیمت تحت تاثیر شایعات و البته احتمال باز شدن گره بازگشت ارز صادراتی تغییر رفتار داده و پیش بینی می شود این وضعیت ادامه یابد.

حالا با این توصیف فعالان بازار نیز تغییرات بازار ارز را در روزهای پیش رو محتمل می دانند .

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا