انرژی

تحولات خاورمیانه محرک رشد هفتگی نفت شد

بهای معاملات نفت روز جمعه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به پیامد جنگ تجاری روی تقاضا کاهش یافت اما نگرانی‌های مربوط به تحولات خاورمیانه کمک کرد به رشد هفتگی دست پیدا کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حرکت اخیر قیمت نفت در آستانه نشست روز یکشنبه اعضای کمیته نظارتی مشترک اوپک و غیراوپک در جده عربستان سعودی صورت گرفت. این کمیته بر پایبندی به توافق کاهش تولید نظارت می‌کند. اگرچه نشست هفته جاری دیدار کوچکی محسوب می‌شوند، اما ممکن است تمایل این تولید کنندگان در خصوص تمدید توافق کاهش تولید در نیمه دوم سال را منعکس کنند. اوپک و متحدانش در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن درست پیش از پایان مدت توافق کاهش تولید در وین دیدار می‌کنند.

بهای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن ۱۱ سنت یا ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۶۲.۷۶ دلار بسته شد، با این حال برای کل هفته ۱.۸ درصد افزایش را نشان داد.

همچنین بخوانید

بهای نفت برنت برای تحویل در ژوئیه ۴۱ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش یافت و در ۷۲.۲۱ دلار در هر بشکه بسته شد، اما برای کل هفته ۲.۳ درصد افزایش داشت.

قیمت‌های نفت اواسط هفته گذشته پس از این‌که عربستان سعودی اعلام کرد پهپادهای مسلح دو تأسیسات نفتی این کشور را هدف حمله قرار دادند جهش پیدا کرد. این حمله در حالی روی داد که دو روز پیش دو نفتکش متعلق به عربستان سعودی در آب‌های امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفته بودند.

تحلیلگران بانک امریکن مریل لینچ در یادداشت تحقیقاتی هفتگی خود نوشتند: برای همه کسانی که به رشد شیل آمریکا متمرکز شده‌اند قابل توجه است که تولید اوپک پلاس به شدت کاهش پیدا کرده است. در مقابل تقاضای جهانی برای نفت نیز در ماه‌های اخیر به شدت افت کرده است. قیمت‌های نفت به کدام جهت خواهد رفت؟ از نظر ما سیکل تجارت جهانی در مقطع حساسی قرار دارد. ضعف تولید ممکن است در صورت لطمه دیدن اعتماد مصرفی از جنگ‌های تجاری، به رشد خدمات نیز لطمه بزند. در رکود جهانی، قیمت نفت برنت ممکن است به سطح ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کند. از سوی دیگر، در صورت انعقاد توافق تجاری میان آمریکا و چین ممکن است اعتماد تجاری بهبود پیدا کرده و به ضعیف شدن ارزش دلار و رشد قوی‌تر اقتصاد جهانی منجر شود که قیمت‌های نفت برنت را به ۹۰ دلار خواهد رساند.

بر اساس گزارش مارکت مارچ، بازار نفت با نزدیک شدن زمان دیدار تولید کنندگان اوپک و غیراوپک شاهد نوسان بیشتری خواهد بود و معامله‌گران به نظاره خواهند نشست تا شاهد تصمیم‌گیری بعدی این تولید کنندگان باشند.

در این بین آمار اخیر نشان داد فعالیت حفاری نفت در آمریکا آهسته شده است. طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته سه حلقه کاهش یافته و به ۸۰۲ حلقه رسید که دومین کاهش هفتگی متوالی بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا