بانکبورسبورس اوراق

بازار بدهی در ایران جوان و جذاب است

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، بازار بدهی را در بازار سرمایه ایران بسیار جوان توصیف کرد و گفت: علی رغم عمر کوتاه بازار بدهی، این بازار توانسته است طیف وسیعی از سرمایه گذاران را به خود جذب کند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا، سید محسن فاضلیان  اظهار داشت : نظام تامین مالی بانک پایه و بازار پایه دو نظام مهم تامین مالی در اقتصادهای کشورها هستند و اینکه بازار سرمایه بتواند جایگاه بانک را در تامین مالی اقتصاد بگیرد، برای یک نظام اقتصادی که به صورت سنتی بانک پایه بوده است – حداقل در کوتاه مدت و میان مدت – بسیار دور از ذهن خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نظام اقتصاد ایران به دلیل انحصار چند دهه گذشته در اختیار بانک ها بوده است و بازار سرمایه نیز با توجه به عمر جوان خود باید پس از سپری کردن سال های زیاد و نشان دادن کارایی و اثربخشی کانال های تامین مالی خود، اعتماد فعالین بخش های مختلف اقتصادی را به خود جلب کند.

فاضلیان، بازار سرمایه را دارای کارکردهای مختلفی از جمله شفافیت، اطلاع رسانی دقیق و به موقع و نظارت ارکان مختلف از جمله سازمان بورس به عنوان بالاترین رکن در بازار و همچنین پویایی و انعطاف مقررات دانست و گفت: این کارکردها در بازار سرمایه مستلزم شرایطی هست که نظام سنتی اقتصادی، چندان با الزامات آن آشنا نیست.

وی توضیح داد: در نظام بانکی، نهاد ناظر نظارت خود را روی موسسات پولی و اعتباری متمرکز می کند که از این رو مشتریان نظام بانکی چه بخش سپرده گذار و چه بخش گیرندگان تسهیلات هر دو بخش به صورت غیر مستقیم توسط مقررات نهاد ناظر تحت تاثیر قرار می گیرند. اما در نظام بازار سرمایه با توجه به ویژگی واسطه زدایی این بازار ، خیلی از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران و سرمایه پذیران به صورت مستقیم از نظارت ارکان مختلف نظارتی بازار سرمایه تحت تاثیر خواهند بود.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن در پاسخ به سوالی درخصوص راه های افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت ها و بنگاه های مالی گفت: کارهای بسیار بنیادین برای تحقق این امر باید صورت بگیرد. برای مثال سرمایه گذاران در این بازار باید متوجه باشند که سرمایه گذاری در این بازار به صورت عادی متضمن ریسک نکول است و آنگاه با توجه به رتبه ریسک اعتباری قیمت اوراق تعیین شده و هزینه تامین مالی آن برای بانی اوراق مشخص شود.

فاضلیان ادامه داد: به جهت بررسی کم و کیف این بازار از حیث ارقام باید گفت در چند سال اخیر این بازار در مقایسه با تامین مالی از بانک توانسته نسبتا خوب ظاهر شود و جایگاهی فراتر از قبل – هر چند هنوز  بسیار کوچک- کسب کند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن در عین حال خاطرنشان کرد:  نکته مهم اینجا است که مشتری بزرگ بازار بدهی در سه سال گذشته دولت و شرکت های بزرگ شبه دولتی همچون تامین اجتماعی بوده اند. این موضوع باعث شده است تا نقش بنگاه های دیگر در این بازار کمرنگ شود.

فاضلیان گفت: اوراق دولتی هم در این بازار با شرایط خاص و خارج از روال معمول دیگر اوراق منتشر می شود؛ برای مثال بسیاری از اوراق دولتی در بازار بدهی ایران فاقد بازار گردان هستند که این موضوع هم ار عارضه های حضور پررنگ دولت در بازار بدهی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته دیگر در مورد بازار بدهی وجود ابزارهای مختلف طراحی شده در بازار سرمایه است که کمتر مورد اقبال فعالین اقتصادی بوده است. البته در دنیا هم همین طور است و اقبال نسبت به یک ابزار خاص بدهی بیشتر از سایر اوراق است.

 مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با بیان اینکه در بازار بدهی اسلامی در سطح دنیا اوراق صکوک اجاره از اقبال بیشتری برخوردار بوده است، اظهار داشت:  در ایران هم متداول ترین اوراق اجاره است، اما در زمان تدوین مقررات ابزارهای مختلف تامین مالی اسلامی، باید دغدغه های فعالین اقتصادی برای استفاده از این ابزارها را نیز در نظر داشت تا شاهد ابزارهای بلا استفاده در بازار نباشیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا