صنعت، معدن، تجارت

اهداف دولت در عرضه ذرت و جو در بورس

عضو شورای رقابت با اشاره به موافقت کمیسیون اقتصاد دولت با عرضه ذرت و جو در بورس، گفت: افزایش شفافیت معاملات، افزایش رضایت مندی کشاورزان و کاهش بار مالی دولت هدف از اتخاذ این تصمیم است.

همچنین بخوانید

ابراهیم بهادرانی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کمیسیون اقتصاد هیأت دولت با سه هدف «افزایش شفافیت معاملات»، «افزایش رضایتمندی کشاورزان و خریداران این محصولات» و «کاهش بار مالی دولت»، با عرضه محصولات ذرت و جو در بورس کالای ایران موافقت کرده است؛ چراکه تنظیم بسیاری از کالاهای اساسی می‌تواند در بستر بورس کالا و به شیوه‌ای مطلوب رقم بخورد.

عضو شورای رقابت افزود: در شرایط خاص اقتصادی کشور که ایجاد تعادل و تنظیم بازار کالاهای اساسی و مواد اولیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای شفاف سازی فعالیت‌ها و جلوگیری از جولان سفته بازان، باید تقویت همزمان بازارهای رسمی و تضعیف بازارهای غیر رسمی در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه بورس نقش کلیدی را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: اقتصاد ما در این برهه زمانی با مشکلات خاصی مواجه بوده که راهکار «رونق تولید» برای عبور از این مشکلات در نظر گرفته شده است. پس بر اساس هدف مشخص شده باید زمینه تأمین نیاز مواد اولیه تولید، جلوگیری از جولان سفته‌بازان و شفافیت دادوستدها به منظور ساماندهی بازار داخلی و رونق تولید در نظر گرفته شود که تحقق این موارد، می‌تواند با تمرکز معاملات کالاهای اساسی در بورس کالا رقم بخورد.

بهادرانی با بیان اینکه با توسعه معاملات کالاهای مختلف به خصوص در حوزه فلزات و پتروشیمی در بورس کالا، اقتصاد ایران در حال گذر از روش‌های سنتی و قیمت گذاری به اقتصاد مبتنی بر بازار بوده است، گفت: با عرضه حداکثری انواع کالاها در بورس، قیمت‌ها شفاف شده و شاهد اعلام نرخ‌های غیر رسمی در بازارها و ایجاد التهابات نخواهیم بودیم. از طرفی مواد اولیه نیز در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد و حجم فعالیت‌های دلالی نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

این عضو شورای رقابت با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما به‌طورمعمول همیشه با بحران‌هایی مواجه است، ادامه داد: بحران در اقتصاد ایران، موضوع بیگانه ای نیست اما مهم آن است که با کمترین هزینه نسبت به مدیریت بحران و تنظیم بازارها تلاش کنیم. در این حوزه با ورود انواع کالاها به بورس، فعالان بازار با شکل‌گیری قیمت‌های واقعی و ایجاد رقابت در بازار مواجه شده اند که از این منظر می‌توان اعلام کرد بورس کالا در بهبود ساختارهای بازار در کشور نقش مطلوبی ایفا کرده است.

بهادرانی در پاسخ به این پرسش که افزایش شمار شرکت‌ها و کالاهای عرضه شده در این بورس چه منافعی برای اقتصاد دارد؟ گفت: امروز به واسطه رشد عرضه‌ها و پذیرش کالاهای جدید در این بورس در وهله اول، شاهد شفافیت آماری و قدرت تصمیم‌گیری در میان صنایع هستیم و در وهله دوم نیز رشد کیفیت محصولات تولیدی حاصل شده است.

وی توضیح داد: در بورس کالا، هر کالایی قادر به ورود و عرضه نیست بلکه محصولاتی که در بورس عرضه می‌شوند دارای مشخصات دقیق و کیفیت تأیید شده هستند که به این ترتیب حجم بالای معاملات بورس بیانگر افزایش کیفیت محصولات تولیدی است.

بهادرانی در پایان تاکید کرد: تنظیم بازار کالاهای اساسی و مواد اولیه می‌تواند در بستر بورس کالا رقم بخورد که این موضوع استفاده هر چه بیشتر دولت از ظرفیت‌های این بازار را می‌طلبد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا