انرژی

وزیر انرژی عربستان: اوپک مطمئن نیست که بازار کمبود نفت دارد

وزیر انرژی عربستان گفت: اوپک پاسخگوی نیازهای بازار نفت است ولی مطمئن نیست که با کمبود نفت مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،  خالد الفالح وزیر انرژی عربستان گفت اوپک پاسخگوی نیازهای بازار نفت است ولی مطمئن نیست که با کمبود نفت مواجه هستیم. اطلاعاتی که مخصوصاً از آمریکا به دست می‌آید افزایش موجودی نفت را  نشان می دهد.

فالح قبل از نشست وزرای اوپک و غیر اوپک در روز یکشنبه با حضور عربستان و روسیه گفت اوپک تا دیدار اواخر ماه ژوئن تصمیمی در مورد تولید نفت نمی گیرد.

اوپک و روسیه و سایر تولیدکنندگان غیر اوپک توافق کردند از اول ژانویه تولید نفت را به مدت شش ماه ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این قرارداد برای جلوگیری از عرضه بیش از حد نفت به بازار و سقوط قیمت آن امضا شد.

همچنین بخوانید

اوپک در مورد تصمیم ادامه کاهش تولید در نشست ماه ژوئن گفت:« ما انعطاف‌پذیر خواهیم بود و مثل همیشه کار درست را انجام می دهیم».

فالح گفت:« اوپک دو اصل اساسی دارد، یکی متعادل نگه داشتن بازار و نگه داشتن موجودی نفت دنیا در حد نرمال است و دوم پاسخگو بودن در برابر نیازهای بازار. من مطمئنم که ما به تعادل درست میرسیم».

سهم  اوپک از کاهش تولید طبق این توافق ۸۰۰ هزار بشکه در روز است ولی کاهش واقعی به خاطر توقف تولید ایران و ونزوئلا بسیار بیشتر از این مقدار بوده است. هر دوی این کشورها تحت تحریم های آمریکا قرار دارند و از توافق کاهش تولید اوپک معاف شده اند.

ترامپ از اوپک و عربستان خواسته قیمت نفت را پایین بیاورند ولی عربستان تمایلی برای افزایش سریع تولید به خاطر ترس از سقوط قیمت نفت ندارد.

دیدار وزرای اوپک در روز یکشنبه در بحبوحه نگرانی درمورد کساذی بازار به خاطر کاهش بیشتر تولید ایران در ماه می و پایین آمدن محموله‌های نفتی ونزوئلا، انجام می‌شود.

آلودگی نفتی هم باعث شده جریان نفت روسیه از خط لوله دروژبا متوقف شود. این خط لوله یک مسیر کلیدی برای صادرات نفت به شرق اروپا و آلمان است.

فالح گفت:« من مطمئن نیستم کمبود عرضه نفت داشته باشیم ولی ما به تحلیل های بازار توجه می کنیم و حتما در برابر بازار پاسخگو هستیم و عرضه کافی نفت خواهیم داشت».

« اطلاعات نشان می‌دهد موجودی نفت دنیا رو به افزایش است. اطلاعات هفته به هفته آمریکا افزایش شدید موجودی نفت را نشان می دهد».

به گزارش یک کمیته فنی اوپک و غیر اوپک، تعهد تولید کنندگان نسبت به قرارداد کاهش تولید اوپک در آوریل ۱۶۸ درصد بوده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا